قیچک

قیچک

شکم ساز از دو قسمت مجزا از یکدیگر تشکیل یافته، قسمت تحتانی کوچک­تر و به شکل نیم کره است که بر سطح مقطع جلو پوست کشیده شده و روی پوست خرک ساز قرار دارد: قسمت بالائی بزرگ­تر، مانند چتری روی قسمت تحتانی قرار گرفته و هر دو قسمت توسط سطحی منحنی از عقب به هم اتصال یافته­اند و در نتیجه در جلو یا بین دو قسمت حفره­ای تشکیل شده است. سطح جلوئی قسمت بالا، جز در ناحیۀ وسط که زیر گردن ساز قرار گرفته به صورت دو شکاف پهن باز است.

دستۀ ساز تقریباً در نصف طول خود روی شکم قرار گرفته و نیمۀ دیگر در بالا به جعبۀ گوشی­ها متصل است و دسته فاقد «دستان» است.

سر متشکل است از جعبۀ کوچک (محل قرار گرفتن چهار گوشی، هر دو گوشی در یک طرف آن،) و یک زائده منحنی شکل برای آویختن ساز که کمی به عقب برگشته و جهتی افقی یافته است.

قیچک اساساً جزو دستۀ سازهای محلی بوده که در سال­های اخیر در حمایت وزارت فرهنگ و هنر به شهر آورده شده و نه تنها ساختمان و کوک آن را تکمیل و تنظیم کرده­اند، بلکه آن را به سه اندازۀ مختلف، قیچک سوپرانو (به طول 5/56 سانتیمتر)، قیچک آلتو (63 سانتیمتر)، و قیچک باس به همان نسبت بزرگ­تر ساخته­اند.

وسعت هر یک از انواع حدود سه اکتاو است. آرشۀ قیچک، پس از استاندارد شدن ساز، عیناً همان آرشۀ ویولن است.

قیچک از انواع سازهای محلی است که در سال­های اخیر به شهر آمده و مورد استفاده قرار گرفته است و بیشتر در نواحی جنوب شرقی ایران معمول است و در آن نواحی حتی، طبق عقیده و سنت اهالی، برای معالجه امراض به کار می­رود. در سطح فوقانی شکم و پشت دسته سوراخ و حلقه­ای است که دو تسمه بر آن الصاق می­شود: یکی از تسمه­ها را به کتف چپ و دیگری را به کمر می­بندند و ساز در موقع نواختن تقریباً آزاد و آویزان می­شود. اما نوازندگان شهری تمایل به استفاده از این تمهید ندارند.

کوک قیچک محلی ثابت نیست ولی قدر مسلم این که سیم­ها تقریباً هیچ وقت نسبت به یکدیگر فاصلۀ پنجم نداشته­اند.

آرشه- در اصل (نوع محلی آن) شبیه به آرشه کمانچه است و امروزه در شهر از آرشه ویولن و ویولنسل در نواختن نوع شهری آن استفاده می­شود.

پیش ثبت نام

اساتید قیچک

رزومه استاد شیما شاه محمدی

Alternate Text
  • نام : شیما
  • نام خانوادگی : شاه محمدی
  • ساز تخصصی : قیچک
  • ساز مکمل : .
  • سال تدریس : از سال

آموخته ها

-         فارغ التحصیل دوره کارشناسی نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر 1385

-         فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر 1388

-         بهرمند از تعالیم اساتید: محمد رضا لطفی، اردشیر کامکار، شریف لطفی، درویش رضا منظمی، محمد علی کیانی نژاد.

فعالیت ها

-           همکاری با گروه خورشید در اجرای کنسرت های متعدد و ضبط آلبوم ها به سرپرستی و آهنگسازی مجید درخشانی 1391-1383.

-           همکاری با گروه مهتاب  در اجرای کنسرت ها و ضبط آلبوم به آهنگسازی احسان ذبیحی فر از سال 1385 .

-            همکاری با گروه نیستان در اجرای کنسرت ها به سرپرستی و آهنگسازی کورش متین 1386 -1389.

-           همکاری با کوارتت زهی چهارگان در اجرای کنسرت ها و در ضبط آلبوم ها از سال 1386 .

-           همکاری با گروه زندواف به سرپرستی وآهنگسازی مجید درخشانی 1389-1390.

-           همکاری با گروه سیمرغ  در اجرای کنسرت ها و ضبط آلبوم از سال 1388.

-           آموزش سازهای کمانچه و قیچک از سال .1386

-           آموزش موسیقی کودک از سال 1387.

آلبوم ها

-         فصل باران، آهنگساز مجید درخشانی، خواننده علیرضا قربانی.

-         آسمانه، آهنگساز مجید درخشانی، خواننده غلامرضا رضایی.

-         بودن و سرودن، آهنگساز مجید درخشانی، خواننده محمد معتمدی.

-         موسیقی متن "مجموعه تابلوهای نمایشگاه" سال 1387 و موسیقی متن مستند "طعم ایرانی" 1388 ساخته ی علی صمد پور.

-         سیمرغ، آهنگساز حمید متبسم، خواننده همایون شجریان

آثار استاد شیما شاه محمدی