تاریخ موسیقی

 تاریخ موسیقی

موسیقی در آغاز همان سخن گفتن بود که در آن هر صدائی کشش خاصی می‌یافت – زیر و بم شدن ناپایدار اصوات بعدها اندک اندک به وضع ثابتی گرائید .تحقیقات علمی صحت این نظریه را به ثبوت رسانیده‌اند.
بعدها پرسش دیگری پیش آمد که پرندگان چرا نغمه پردازی می‌کنند ؟ برای دلربائی نغمه سرائی مرغان را جزء به مغازله که به خاطر تکثیر نسل انجام می‌گیرد به چیز دیگر تعبیر نمی‌توان کرد – انسان‌ها هم فقط به خاطر نیایش خدایان سرود نمی‌خواندند بلکه عشق و علاقه‌ای هم که به یکدیگر و جنس مخالف داشتند آنان را به اینکار تحریص و تشویق می‌کرد .
و اما جلب مهر و محبت جنس مخالف ترانه سر دادن تنها منحصر به انسان‌های اعصار اولیه نیست ترانه‌های ملی[۱۷] قرون وسطی نیز همچون ترانه‌ها و سرودهای ملی و محلی کنونی همه و همه آوازهای عشقی هستند . مردمی که این ترانه‌ها را ساخته‌اند به کمک الفاظی که به ندرت تعقید و پرده پوشی در آن دیده می‌شود کوشیده‌اند که یار را با خود بر سر مهر آورند . به گمان چارلز داروین، مهر ورزی و جفت جوئی مردم را بر آن داشته‌است که دست نیاز به سوی موسیقی دراز کنند و از این وسیله سحر آسا برای برآوردن حاجت خویش کمک گیرند .

"سبک" در موسیقی به‌روشی ویژه در به‌کارگیری ملودی، ریتم، رنگ صوتی، دینامیک، هارمونی، بافت و فرم اشاره دارد. هر شیوهٔ ویژه در به‌کارگیری این عناصر می‌تواند به پیدایش کیفیتی صوتی بیانجامد که شاخص و یکتا است. هنگامی‌که قطعه‌ای ناآشنا را از رادیو می‌شنویم و آن را به‌عنوان پاپ، اپرای ایتالیائی یا یک سمفونی از بتهوون می‌شناسیم، به سبک آن قطعه واکنش نشان داده‌ایم. همچنین از سبک یک آهنگساز خاص، گروهی از آهنگسازان، موسیقی یک کشور یا سبک دوره‌ای معین سخن می‌گوییم. آثاری که در یک پهنهٔ جغرافیائی یا در یک دوره آفریده شده‌اند اغلب سبکی مشابه دارند. با این همه، آهنگسازانی که یک واژگان موسیقایی را به‌کار گرفته‌اند می‌توانند شیوهٔ بیان شخصی خود را بیافرینند؛ درست مانند کسانی‌که به یک سبک لباس پوشیده‌اند اما هر کدام ظاهری ویژهٔ خود دارند.

 


سبک‌های موسیقایی، مانند بسیاری چیزهای دیگر، از عصری به عصر دیگر دگرگون می‌شوند. این دگرگونی‌ها جریانی پیوسته دارند و به این ترتیب هر گونه مرزبندی میان دورهٔ یک سبک و سبک بعدی تقریبی است. در تاریخ موسیقی گرچه نقطه‌های عطفی ناگهانی نیز بروز می‌کنند اما به‌طور معمول حتی از انقلابی‌ترین سبک‌های نو نیز پیش نمودهائی در آثار دورهٔ پیشین دیده می‌شود و دگرگونی‌هایی سبک‌شناختی که سبب محو و نابودی کامل سبک پیشین شده باشند انگشت‌شمار هستند. حتی پس از استقرار سبکی نو نیز اغلب عناصری از سبک کهنه در زبان موسیقایی محفوظ می‌مانند. تاریخ هنر موسیقی غرب را می‌توان به دوره‌های سبک‌شناختی زیر تقسیم کرد :

) قرون وسطا (۱۴۵۰ - ۴۵۰
) رنسانس (۱۶۰۰ - ۱۴۵۰
) باروک (۱۷۵۰ - ۱۶۰۰
) کلاسیک (۱۸۲۰ - ۱۷۵۰
) رُمانتیک (۱۹۰۰ - ۱۸۲۰
آغاز سدهٔ بیستم تا ۱۹۵۰
از ۱۹۵۰ تا امروز

برای درک کامل سبک یک اثر موسیقی باید از نقش و کارکرد موسیقی در جامعهٔ دورهٔ آفرینشِ اثر آگاهی داشت . در دوره تاریخ موسیقی به بحث ، بررسی و معرفی دوره های مختلف و سبکهای آنها پرداخته میشود .

1- بررسی دوره های مختلف در موسیقی غرب از قرون وسطی تا قرن بیستم
2- ویژگی بافت موسیقایی دوره های مختلف
3- بررسی سازها و جایگاه ارکستر در دوره های مختلف
4- بررسی جایگاه اجتماعی موسیقی و موسیقی دان در دوره های مختلف

 

پیش ثبت نام

اساتید تاریخ موسیقی

رزومه استاد پژمان خلیلی

Alternate Text
  • نام : پژمان
  • نام خانوادگی : خلیلی
  • ساز تخصصی : پیانو
  • ساز مکمل : مبانی نظر و عمومی موسیقی
  • سال تدریس : ۵ سال

 

متولد 1361 تهران

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد آهنگسازی  - دانشگاه سوره تهران

عضو کانون آهنگسازان خانه موسیقی ایران

یادگیری موسیقی از سال 1371 با ساز پیانو نزد اساتید علیرضا تهرانی، سیروس سنگی، علیرضا فرهنگ . تئوری موسیقی و سلفژ نزد استاد احمدوند. مبانی ریتم و آشنایی با سبکها نزد استاد عین الله کیوانشکوه. هارمونی، کنترپوان، فرم و آنالیز، سازشناسی و موسیقی فیلم نزد استاد کامبیز روشن روان. ردیف موسیقی ایرانی نزد استاد مسعود شعاری . بهره مند از اساتید شریف لطفی، کیاوش صاحب نسق، وارطان ساهاکیان، مصطفی کمال پورتراب، تقی ضرابی ، محمدرضا درویشی، نادر مشایخی و ... در دانشگاه.

 

فعالیتها و سوابق :

 ساخت موسیقی برای آنسامبل های مختلف از سال 1378 تاکنون :

 برخی آثار :

فوگ برای پیانو

دوئت برای ویولن و پیانو

 "پرسه در سکوت" برای پیانو

 "خلسه خیال" برای ارکستر سمفونیک

 پوئم سمفونیک شماره 1  برای ارکستر سمفونیک

 ساخت و تنظیم موسیقی برای تئاتر از سال 1381 تاکنون :

شازده کوچولو - به کارگردانی علی افشاری

 کلاغی که ستاره شد - به کارگردانی فهیمه میرزاحسینی

ماهرخ - به کارگردانی مریم اقبالی و علی پاکدست

 مهتاب - به کارگردانی بهار کریم زاده

 گفتگوی روزانه - به کارگردانی علی حسین پوریان

ساخت موسیقی برای فیلمهای کوتاه از سال 138 تاکنون :

"هنگام " به کارگردانی سارا خلیلی 1383

"رستوران متروک" به کارگردانی رامک امین کاظمی و مریم عباسپور 1384

"پلاک 121" به کارگردانی امین منتظری 1386

"عروسکها" به کارگردانی شیوا صادق اسدی 1388

"من دو نفر بودم" به کارگردانی شیوا صادق اسدی 1389

"زنی زیر یخ ها آواز می خواند" به کارگردانی مریم خلیل زاده 1390

"وقتی درخت..." به کارگردانی سارا خلیلی 1390

"بچه گربه" به کارگردانی شیوا صادق اسدی 1391

"خانه خورشید" به کارگردانی سناء کریمی  1392

 

 ساخت و ضبط قطعه  "پوئم سمفونیک شماره 1" با اجرای ارکستر سمفونیک ناسیونال اکراین به رهبری ولادیمیر سیرنکو در سال 89 ، بعنوان پایان نامه کارشناسی ارشد

 تدریس مبانی آهنگسازی (تئوری موسیقی ، هارمونی ، کنترپوان ، سازشناسی ، فرم و آنالیز ) و پیانو از سال 86 تاکنون

تالیف 2 مقاله درخصوص موسیقی فیلم و انیمیشن با عناوین "موسیقی انیمیشن" و "اسکات برادلی" –  منتشر شده در سایت Animationdata.org

 

 مصاحبه ها و حضور در رسانه :

1-رادیو ایران ، برنامه شبستانه (1388) – بعنوان کارشناس موسیقی

2-سایت انیمیشن دیتا ، نقد و بررسی فیلم "زنی زیر یخها آواز میخواند" (1390) – بعنوان آهنگساز فیلم

3-شبکه 4 سیما ، برنامه هزار ویک شب ( 1391) – معرفی سوابق و پخش برخی آثار ، همراه با تحلیل آنها

4-شبکه مستند سیما ، برنامه از درآمد تا فرود (1392) – گفتگو در مورد موسیقی فیلم و آهنگسازی برای فیلم

5-مصاحبه با روزنامه ایران (1392) - درخصوص وضعیت موسیقی کلاسیک و ارکسترها در ایران

 

جوایز :

برنده تندیس بهترین موسیقی فیلم انیمیشن                    

از پانزدهمین جشن سینمای ایران(جشن خانه سینما) 1390

برای فیلم "زنی زیر یخها آواز می خواند"   

 

برنده تندیس طلایی بهترین موسیقی فیلم                   

 از هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران 1392

برای فیلم های " بچه گربه " و " زنی زیر یخها آواز می خواند "

 

 برنده مقام دوم در بخش آهنگسازی                        

 از بیست و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 1388

برای ساخت قطعه "خلسه خیال"

 

 برخی آثار :

https://soundcloud.com/pejman-khalili

https://www.youtube.com/user/pejmankhalili61

 

آثار استاد پژمان خلیلی

رزومه استاد پرنگ فرازمند

Alternate Text
  • نام : پرنگ
  • نام خانوادگی : فرازمند
  • ساز تخصصی : پيانو
  • ساز مکمل : ....
  • سال تدریس : .... سال

پرنگ فرازمند متولد دي ماه ١٣٦٠ نوازنده و مدرس پيانو
فارغ التحصيل رشته نوازندگي ساز جهاني از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران
شروع فعاليت از سال ١٣٧٥ نزد اساتيدي چون لاوك لطيفي، مهدي دبيري، گاگيك بابايان و رافائل ميناسكانيان

حضور در مستر كلاسهاي گتليب واليش در سال هاي ٨٤ و ٨٥ 
اجراي كنسرتهاي متعدد در قالب آنسامبل و رسيتال پيانو در سال ٨٧
عضو اركستر سيمرغ به سرپرستي استاد حميد متبسم و خوانندگي استاد همايون شجريان در سال ٨٨
عضو گروه كر و اركستر دانشكده صدا و سيما از سال ٨٣ تا سال ٨٦
عضو گروه كر و اركستر دانشگاه تهران به رهبري لوريس هوويان

آثار استاد پرنگ فرازمند