تار و سه تار کودک

تار و سه تار کودک

شکل ظاهری – قسمت کاسه (شکم) خود به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم شده که قسمت کوچک­تر را «نقاره» می­گویند.
روی کاسه و نقارۀ تار پوست کشیده شده و خرک تار بر پوست کاسه تکیه کرده است. قسمت نقاره در انتهای بالائی به دسته (گردن) متصل شده است.
دستۀ تار بلند (45 تا 50 سانتیمتر) است و بر کناره­های سطح جلوئی آن دوروکش استخوانی چسبانده­اند. دور دسته دستان­ها ( پرده­هائی عمود بر طول آن با فواصل معین بسته شده، قطر هر دستان در اصوات اصلی دستگاه­های موسیقی ایرانی، کمی بیشتر از اصوات گذرا و کم اهمیت­تر این موسیقی است. تعداد دستان­ها امروزه 28 است.
جعبۀ گوشی (سر) در انتهای بالائی دسته قرار گرفته و از هر طرف سه گوشی بر سطوح جانبی جعبه کار گذاشته شده است.
تعداد سیم های تار شش است که از انتهای تحتانی کاسه شروع شده، از روی خرک عبور می­کند و در تمام طول دسته کشیده شده، تا بالاخره به جعبۀ گوشی­ها داخل و در آنجا به دور گوشی­ها پیچیده می­شوند. سیم­های شش گانه عبارتند از دو سیم سفید (پائین) که همصدا کوک می­شوند، دو سیم زرد (همصدا)، یک سیم سفید نازک (به نام «زیر») و بالاخره یک سیم زرد (بم)، که دوتای آخری غالباً به فاصلۀ اکتاو کوک می­شوند. فاصلۀ سیم­های همصوت سفید، نسبت به سیم­های زرد غالبا «چهارم» و سیم­های سفید نسبت به سیم بم معمولاً فاصلۀ اکتاو یا هفتم را تشکیل می­دهند
تارسازی است که نقش تکنوازی یا همنوازی، هر دو را می­تواند بر عهده بگیرد.
تار با مضرابی کوچک از جنس برنج به طول تقریبی سه سانتیمتر نواخته می­شود؛ در قسمتی از نصف طول مضراب، برای آنکه در دست­های نوازنده راحت قرار گیرد، با موم پوشیده شده است.
تار :
 
کودک، نوجوان و بزرگسال
 
 
       ( کودکان 10 – 6 سال )
 
      ترم اول : نحوه ی دست گرفتن ساز، آشنایی با مضراب ساده ( 7 - 8 ) آشنایی با سیم های ساز، مضراب ریز ساده، شناخت  
                   پرده های ماهور بر روی سیم سفید... ( اجرای قطعاتی مرتبط و تنظیم شده با نکات آموزشی )
      ترم دوم : آشنایی با پرده های سیم زرد، الگوهای مضرابی ساده، پرده ها و فواصل شور و دشتی، تک ریز، نحوه ی همراهی    
                   با تنبک... ( اجرای قطعاتی مرتبط و تنظیم شده با نکات آموزشی )
      ترم سوم : آشنایی با تکنیک ها مضرابی ( خراش، شلال ) شناخت پرده ها و فواصل آواز اصفهان و دستگاه سه گاه، یادگیری  
                    الگوهای ساده مضرابی برای چهارمضراب... ( اجرای قطعاتی مرتبط و تنظیم شده با نکات آموزشی )
      ترم چهارم : آشنایی با مضراب درّاب، تکنیک های دست چپ ( تکیه و اشاره)  شناخت پرده ها و فواصل همایون و  
                  چهارگاه... ( اجرای قطعاتی مرتبط و تنظیم شده با نکات آموزشی )
      .
      .
      .
 
شایان ذکر است که هنرجویان ابتدا یه صورت گوشی تعلیم میبیند و پس از گذراندن سه ترم با نت موسیقی آشنا میشود. پس از گذراندن سه ترم و پس از یادگیری همراهی با تنبک، قادر خواهند بود در کلاس های گروه نوازی شرکت نماید؛ با توجه به اینکه بسته به میزان توانایی هنرجو برنامه فوق قابل تغییر خواهد بود.
    
 
      ( نوجوانان و بزرگسالان  )                     
 
     ترم اول : نوحه ی دست گرفتن ساز، آشنایی با مضراب  ( 7– 8 ) آشنایی با سیم های ساز، شناخت پرده های ماهور بر روی    
                  سیم سفید و سیم زرد، نحوه ی همراهی با تنبک، آشنایی با مضراب ریز ساده...
     ترم دوم : آشنایی با تکنیک های مضراب و دست چپ ( خراش،  شلال،  درّاب –  تکیه  و اشاره ) آشنایی با الگوهای مختلف               
                 مضرابی شناخت پرده ها و فواصل شور و دشتی، تک ریز...
     ترم سوم : شناخت پرده ها و فواصل دستگاه ها با توجه به شرایط تدریس و موقعیت هنرجو،آشنایی با الگوهای مختلف مضراب
                 در چهارمضراب...
 
     .
     .
     .
 
شایان ذکر است هنرجو در کنار آموزش گوشی با نت موسیقی نیز آشنا شده، در کنار نکات آموزشی تدریس ردیف میزراعبداله با توجه به آمادگی هنرجو( نوجوانان در ابتدا بخشی از ردیف را آموزش میبینند ) از ترم دوم آغاز خواهد شد.

 

پیش ثبت نام

اساتید تار و سه تار کودک

رزومه استاد بابک ابراهیم خواه

Alternate Text
  • نام : بابک
  • نام خانوادگی : ابراهیم خواه
  • ساز تخصصی : سه تار
  • ساز مکمل : تار
  • سال تدریس : از سال

آثار صوتی و تصویری و مکتوب:

آلبوم جمله یکی بود (داوود غریزی)

اجرای موسیقی تئاتر کودکان به کارگردان غزاله مرادیان.

سابقه هنری و فعالیت ها:

شروع نوازندگی سه تار نزد اساتیدی چون مسعود شاری,حسین مهرانی , علی بم غم و محمدرضا لطفی( سال 1370) خواننده گروه حافظ به مدت یک سال , واجرای کنسرتهای  متعدد در داخل و خارج از کشور به همراه گروه مجذوب.

آثار استاد بابک ابراهیم خواه