فلوت ریکوردر

فلوت ریکوردر

سازشناسی-فلوت ریکوردر
فلوت ریکوردر :
(مقدمه ):
ریکوردر از اعضای خانواده ی فلوت های سوتی (fipple flute) می باشد . فلوت های سوتی سازها ی بادی هستند که در قسمت سر ( منقار یا beak ) دارای یک سوت یا سد (block) هستند ، به همین دلیل در زبان آلمانی block flute نامیده می شوند . این سد یک مسیر باریک برای ورود هوا ایجاد می کند که باعث می شود جریان سریع هوا به قسمت میانی (bore) وارد شده و ریکوردر صدای مشخص و واضح خود را تولید کند . سایر اعضای خانواده ی فلوت های سوتی شامل fgogeolet ، whistle ، tabor pipe   سه سوراخه می باشند .
تاریخچه : قدیمی ترین ساز بادی شناخته شده از نوع سوتی  در مقبره ای در انگلستان کشف شده است که مربوط به عصر آهن می باشد و نشان می دهد که این سازها سابقه ای چندین هزار ساله دارند . با این وجود این گونه سازهای ابتدایی اغلب نظامی متفاوت با سازهای امروزی داشته اند . تاریخ دقیق  پیدایش اولین ریکوردر های واقعی در اروپا همیشه مورد بحث بوده است . احتمالا این تاریخ بین 600 الی 700 سال پیش بوده است ، اما درعین حال این برداشت سطحی خواهد بود که این ساز در طول زمان دستخوش تغییراتی نشده باشد و متاسفانه مشهور ترین نمونه ی باقی مانده از یک ریکوردر ابتدایی که در یک خندق در شهرdordrecht در کشور هلند در سال 1940 کشف شد ، تکه تکه و غیر قابل تشخیص بوده است . تاریخ ساخت این ریکوردر را سال 1418 برآورد کرده اند . بهترین توصیفی که میتوان از ریکوردرهای ابتدایی داشت این است که سازهای ساده ای بوده اند باصدای قوی و پهنه ی کوچکی از نت ها . ریکوردر های دوره ی رنسانس قدیمی ترین ریکوردرهایی هستند که اطلاعات نسبتا خوبی از آن ها در دسترس است و مربوط به اواخر دوره ی رنسانس (قرن 16) هستند . این ساز ها به شکل مطلوبی بازسازی شده اند . صدای ریکوردرهای رنسانس معمولا برای اشخاصی که با صدای نرم و ظریف سازهای رایج آشنا هستند ، نامانوس می باشد . ریکوردر های رنسانس سازهای بسیار قوی بوده و خصوصا در نت های پایین تر صدای بلند تر و خشن تری داشته اند . اکثر ریکوردر های رنسانس پهنه ای کمتر از دو اکتاو ( یک اکتاو و دو نت ) داشته اند . در ریکوردرهای رنسانس بخش میانی بسیار بزرگ تر بوده است و کم و بیش شکل مخروطی داشته اند . این سازها شکل بسیار ساده ای داشته اند و از کنده کاری های زینتی در آنها استفاده نمی شده است . شکل بدن در موقع جرا : اگر روی صندلی نشسته اید سعی کنید با پشت خمیده ی ساز نزنید . شانه ها کاملا افتاده و راحت باشد . در موقع نواختن به هیچ وجه به فلوت نگاه نکنید .  فلوت نباید به چپ و راست متمایل شود و حتی الامکان زایه ی 45 درجه را برای گرفتن انتخاب کنید و راستای فلوت از نیمه ی بدن شما گذشته باشد .
قبل از نواختن :
1.       توجه کنید که روزنه های مربوط به انگشتان در ردیف روزنه ی بالایی در یک راستا باشند .
2.       توجه کنید که سر و شانه ی ریکوردر خوب به هم سوار شده و به هم چسبیده باشند .
3.       انگشت اول را به آرامی روی روزنه ی بالایی سر ساز بگذارید و محکم در آن بدمید تا هر مانعی که در مسیر قرار دارد برطرف شود . این کار هیچ صدایی تولید نخواهد کرد .
نواختن : همیشه روزنه ها را با سر انگشتان ، نرمه ی اتگشتان نه نوک آن بپوشانید . انگشتن را کاملا به طور طبیعی، نه سفت و غیر قابل انعطاف ، بکشید . هر انگشت روزنه ی مخصوص به خودش را بپوشاند و نه وزنه ی انگشت دیگر را ، از انگشت کوچک دست چپ استفاده نمی شود .
رروش نگهداری ریکوردر:
1.       دقت گنید که به ریکوردر شما ضربه ی شدیدی نخورد و یا بر زمین نیفتد .
2.       لبه و محل ورود هوا بسیار ظریف است . بهتر است ریکوردر را در جلد پارچه ای یا جعبه ی محکمی نگهداری کنید .
3.       اگر روزنه ها و یا لوله ی آن مسدود شد ، از وسیله ای نرم مانند پر یا پارچه ، برای باز کردن گرفتگی استفاده کنید .
4.       ریکوردرهای پلاستیکی باید گهگاه ضد عفونی شوند . اگر ریکوردر خود را به دیگری قرض می دهید ، قبل و بعد ز این کار ، آن را ضد عفونی کنید .
5.       سر ریکوردر می تواند شل شود . اگر در محل اتصال ، نخ مومی بسته شده ، آن را به راحتی با ناخن خراش دهید . اگر سر ریکوردر خیلی شل است ، نخ مومی را دوباره بپیچید و یا چند دور نخ به آن اضافه کنید . یا از نوار تلفن استفاده شود . اگر ریکوردر شما اتصالات چوب پنبه ای دارد ، مقدار کمی روغن گریس یا روغن وازلین استفاده از آن را آسانتر خواهد کرد .
6.       هنگامی که قسمت های مختلف ریکوردر رامی خواهید جدا کنید ، قسمت سر را به آرامی بپیچانید .
7.       هرگز ریکوردر را نجوید  و نمکید و یا با دندان ها نکنید .
8.       محل ورودهوا را همیشه تمیز نگه دارید .
ریکوردر های چوبی را با روش های دیگری باید نگه داری کرد :
1.       درون ریکوردرهای چوبی را خشک نگه دارید و سعی کنید زمانی که می نوازید کاملا خشک باشد . هر بار که نواختن را تمام کردید ، درون آن را با یک پارچه ی نرم ، تمیز کنید . ضدعفونی را فقط در مواقع ضروری انجام دهید .
2.       ریکوردر چوبی را در مکان های بسیار گرم نگهداری نکنید ، ممکن است ترک بردارد .
3.       زمانی که برای اولین بار از یک ریکوردر چوبی استفاده می کنید ، ابتدا برای زمان کوتاه در روز یا هفته بنوازید . سپس درون آن را با  یک بادام یا روغن بادام خام چرب کنید . زمانی که روغن خشک شد ، هر قدر که بخواهید می توانید بنوازید . مجددا هر سه ماه یک بار ، آن را چرب کنید

پیش ثبت نام

اساتید فلوت ریکوردر

رزومه استاد نیلوفر ابراهیمی

Alternate Text
  • نام : نیلوفر
  • نام خانوادگی : ابراهیمی
  • ساز تخصصی : فلوت کلیددار
  • ساز مکمل : فلوت پیکولو
  • سال تدریس : از سال ۱۳۷۴ سال

فلوت را زیر نظر ناصر شروع نمود و پس از ورود به دانشگاه هنر و معماری در سال ۱۳۷۵ در رشته نوازندگی فلوت زیر نظر دکتر آذین موحد به ادامه تخصیل پرداخت .پس از اتمام دوره کارشناسی مشغول نوازندگی در ارکستر سمفونیک خانه هنرمندان شد و تا کنون به عنوان نوازنده فلوت در گروه هایی همچون ارکستر مهر ، ارکستر چکاوک ، گروه پریشاد ، رز ، گروه خانم سیمین غانم و آلبوم های متعدد مسیقی فعالیت داشته است . وی عضو هیات موسس انجمن فلوت ایران می باشد و هم اکنون مدرس فلوت مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما می باشد .

آثار استاد نیلوفر ابراهیمی

رزومه استاد علی جوادی

Alternate Text
  • نام : علی
  • نام خانوادگی : جوادی
  • ساز تخصصی : فلوت ریکوردر
  • ساز مکمل : .
  • سال تدریس : 13 سال سال

سوابق تحصیلی

دیپلم ریاضی و فیزیک از سال 72 تا 76 دبیرستان البرز

کارشناس برق مخابرات از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی از سال 1376 تا 1382

کسب تجارب هنری

  • آشنایی با موسیقی در کلاسهای ارف استاد ناصر نظر از سال 70 تا 71 در مکتب پارس و مهد گلهای شادی
  • آغاز دوره نوازندگی سنتور تحت تعلیم استاد وفا ادیب از سال 71 تا 79
  • تکمیل دوره نوازندگی سنتور و یادگیری ردیف میرزا عبدالله از سال 80 تا 82 تحت تعلیم استاد محمد علائی
  • شرکت در آزمون نوازندگی سنتور سال 77 به داوری استاد پرویز مشکاتیان
  • حضور در کلاس سلفژ و تربیت شنوائی محمد علیزاده در سال 78 و سپس در کلاسهای آزاد دانشگاه هنر تحت نظر استاد سعید لطفی به مدت یکسال
  • بهره مند از تعالیم پیانوی استاد محمدرضا رضایی در آموزشگاه موسیقی پارس از سال 83 تا 85 به مدت 2 سال
  • آشنایی با ساز هارمونیکا تحت نظر استاد منظوری فر در آموزشگاه پارس
  • یادگیری مباحث نظری تئوری موسیقی و هارمونی تحت تعلیم استاد مرتضی شیرکوهی سال 93
  • یادگیری دوره ابتدایی فلوت ریکوردر تحت نظر فرزاد حکیم رابط و ناصر نظر
  • بهره مند از تعلیمات احسان خطیبی
  • فراگیری دوره حرفه ای فلوت ریکوردر تحت نظر فرهود بیگلر بیگی

سوابق اجرایی و امور هنری

  • شرکت در کنسرت های هنرجویی آموزشگاه پارس به صورت سالیانه از سال 71 تا 80
  • حضور در ارکستر سنتی پارس به عنوان نوازنده سنتور به سرپرستی اتابک الیاسی از سال 78 تا 79
  • شرکت در جشنواره موسیقی فجر سال 78
  • شرکت در گروه موسیقی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر
  • حضور در کنسرتهای دانشجویی و سرپرستی گروه سنتی دانشگاه خواجه نیر الدین طوسی
  • اجرای کنسرت در دانشگاه شریف با ارکستر سنتی پارس سال 79
  • اجرای سنتور در کنسرت احسان خواجه امیری در سال همایشهای صدا و سیما در سال 87
  • تکنوازی سنتور در سالنهای پارس در سال 86 و مرکز همایشهای بیمارستان آتیه سال 94
  • نوازندگی فلوت ریکوردر سوپرانو در همنوازی های مکتب پارس
  • اجرای تکنولوژی و همنوازی ریکوردر در دانشگاه خواجه نصیر طوسی
  • اجرای موومان The Swan از Carnival of Animals اثر کامیل سن سانس
  • اجرای کنسرت پرنده های صدا دوئت پیانو و فلوت ریکوردر در شهر کتاب ابن سینا
  • جمع آوری متد آموزش سنتور برای کودکان سال 87
  • همکاری در آلبوم موسیقی پاپ "خیالم با تو آرومه" محمد مدنی به عنوان تکنواز سنتور.

 

سوابق کاری

مدرس موسیقی-آموزشگاه موسیقی پارس-تهران 6/1382 الی 10/1387

  • تدریس سنتور و فلوت ریکوردر
  • برگزاری کنسرتهای تکنوازی و گروهی برای هنرجویان سنتور

مدرس موسیقی-آموزشگاه موسیقی امین موید-تهران 1383الی1386

  • تدریس سنتور

مدرس موسیقی-آموزشگاههای موسیقی عشاق-هنر ایران زمین- آواهای ماهان و نیواک –تهران 1391 تاکنون

  • تدریس سنتور و فلوت ریکوردر و موسیقی کودک
  • سرپرستی ارکستر سنتی آموزشگاه پدر و عشاق

مدرس موسیقی-آموزشگاه موسیقی هنگام  و رسانه هنر-تهران

  • تدریس سنتور 1388الی1390

مدرس موسیقی-آموزشگاه موسیقی بهار و پدر-تهران

  • تدریس سنتور 1387الی 1391

مدرس موسیقی-آموزشگاه نوای شهرآشوب-تهران1394تاکنون

  • تدریس فلوت ریکوردر به صورت تکی و گروهی

مدارک صنفی

  • عضو وابسته درجه یک کانون نوازندگان ایرانی و کانون مدرسان خانه موسیقی
  • عضو صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان و نویسندگان
  • دارای کارت صلاحیت تدریس موسیقی از وزارت ارشاد
  • عضو انجمن فلوت ایران

شیوه تدریس

مرحله مقدماتی: آموزش سنتور از روی کتاب دستور سنتور فرامرز پایور، شیوه سنتور نوازی پشنگ کامکار و نت قطعات دست نوشته معروف

مرحله متوسط: تدریس کتاب دوره ابتدایی فرامرز پایور، ردیف سنتور ابوالحسن صبا، کتاب گلنار پشنگ کامکار و یاد و باد مجتبی زمانی

مرحله پیشرفته: تدریس سایر کتابهای فرامرز پایور و 20 قطعه مشکاتیان آموزش ردیف میرزا عبدالله به صورت گوشی

آثار استاد علی جوادی