Coming Soon!
×

فلوت ریکوردر
اساتید اطلاعات گالری سبد خرید
فلوت ریکوردر

(مقدمه ):

ریکوردر از اعضای خانواده ی فلوت های سوتی (fipple flute) می باشد . فلوت های سوتی سازها ی بادی هستند که در قسمت سر ( منقار یا beak ) دارای یک سوت یا سد (block) هستند ، به همین دلیل در زبان آلمانی block flute نامیده می شوند . این سد یک مسیر باریک برای ورود هوا ایجاد می کند که باعث می شود جریان سریع هوا به قسمت میانی (bore) وارد شده و ریکوردر صدای مشخص و واضح خود را تولید کند . سایر اعضای خانواده ی فلوت های سوتی شامل fgogeolet ، whistle ، tabor pipe   سه سوراخه می باشند .

تاریخچه : قدیمی ترین ساز بادی شناخته شده از نوع سوتی  در مقبره ای در انگلستان کشف شده است که مربوط به عصر آهن می باشد و نشان می دهد که این سازها سابقه ای چندین هزار ساله دارند . با این وجود این گونه سازهای ابتدایی اغلب نظامی متفاوت با سازهای امروزی داشته اند . تاریخ دقیق  پیدایش اولین ریکوردر های واقعی در اروپا همیشه مورد بحث بوده است . احتمالا این تاریخ بین 600 الی 700 سال پیش بوده است ، اما درعین حال این برداشت سطحی خواهد بود که این ساز در طول زمان دستخوش تغییراتی نشده باشد و متاسفانه مشهور ترین نمونه ی باقی مانده از یک ریکوردر ابتدایی که در یک خندق در شهرdordrecht در کشور هلند در سال 1940 کشف شد ، تکه تکه و غیر قابل تشخیص بوده است . تاریخ ساخت این ریکوردر را سال 1418 برآورد کرده اند . بهترین توصیفی که میتوان از ریکوردرهای ابتدایی داشت این است که سازهای ساده ای بوده اند باصدای قوی و پهنه ی کوچکی از نت ها . ریکوردر های دوره ی رنسانس قدیمی ترین ریکوردرهایی هستند که اطلاعات نسبتا خوبی از آن ها در دسترس است و مربوط به اواخر دوره ی رنسانس (قرن 16) هستند . این ساز ها به شکل مطلوبی بازسازی شده اند . صدای ریکوردرهای رنسانس معمولا برای اشخاصی که با صدای نرم و ظریف سازهای رایج آشنا هستند ، نامانوس می باشد . ریکوردر های رنسانس سازهای بسیار قوی بوده و خصوصا در نت های پایین تر صدای بلند تر و خشن تری داشته اند . اکثر ریکوردر های رنسانس پهنه ای کمتر از دو اکتاو ( یک اکتاو و دو نت ) داشته اند . در ریکوردرهای رنسانس بخش میانی بسیار بزرگ تر بوده است و کم و بیش شکل مخروطی داشته اند . این سازها شکل بسیار ساده ای داشته اند و از کنده کاری های زینتی در آنها استفاده نمی شده است . شکل بدن در موقع جرا : اگر روی صندلی نشسته اید سعی کنید با پشت خمیده ی ساز نزنید . شانه ها کاملا افتاده و راحت باشد . در موقع نواختن به هیچ وجه به فلوت نگاه نکنید .  فلوت نباید به چپ و راست متمایل شود و حتی الامکان زایه ی 45 درجه را برای گرفتن انتخاب کنید و راستای فلوت از نیمه ی بدن شما گذشته باشد .

قبل از نواختن :

1.       توجه کنید که روزنه های مربوط به انگشتان در ردیف روزنه ی بالایی در یک راستا باشند .

2.       توجه کنید که سر و شانه ی ریکوردر خوب به هم سوار شده و به هم چسبیده باشند .

3.       انگشت اول را به آرامی روی روزنه ی بالایی سر ساز بگذارید و محکم در آن بدمید تا هر مانعی که در مسیر قرار دارد برطرف شود . این کار هیچ صدایی تولید نخواهد کرد .

نواختن : همیشه روزنه ها را با سر انگشتان ، نرمه ی اتگشتان نه نوک آن بپوشانید . انگشتن را کاملا به طور طبیعی، نه سفت و غیر قابل انعطاف ، بکشید . هر انگشت روزنه ی مخصوص به خودش را بپوشاند و نه وزنه ی انگشت دیگر را ، از انگشت کوچک دست چپ استفاده نمی شود .

رروش نگهداری ریکوردر:

1.       دقت گنید که به ریکوردر شما ضربه ی شدیدی نخورد و یا بر زمین نیفتد .

2.       لبه و محل ورود هوا بسیار ظریف است . بهتر است ریکوردر را در جلد پارچه ای یا جعبه ی محکمی نگهداری کنید .

3.       اگر روزنه ها و یا لوله ی آن مسدود شد ، از وسیله ای نرم مانند پر یا پارچه ، برای باز کردن گرفتگی استفاده کنید .

4.       ریکوردرهای پلاستیکی باید گهگاه ضد عفونی شوند . اگر ریکوردر خود را به دیگری قرض می دهید ، قبل و بعد ز این کار ، آن را ضد عفونی کنید .

5.       سر ریکوردر می تواند شل شود . اگر در محل اتصال ، نخ مومی بسته شده ، آن را به راحتی با ناخن خراش دهید . اگر سر ریکوردر خیلی شل است ، نخ مومی را دوباره بپیچید و یا چند دور نخ به آن اضافه کنید . یا از نوار تلفن استفاده شود . اگر ریکوردر شما اتصالات چوب پنبه ای دارد ، مقدار کمی روغن گریس یا روغن وازلین استفاده از آن را آسانتر خواهد کرد .

6.       هنگامی که قسمت های مختلف ریکوردر رامی خواهید جدا کنید ، قسمت سر را به آرامی بپیچانید .

7.       هرگز ریکوردر را نجوید  و نمکید و یا با دندان ها نکنید .

8.       محل ورودهوا را همیشه تمیز نگه دارید .

ریکوردر های چوبی را با روش های دیگری باید نگه داری کرد :

1.       درون ریکوردرهای چوبی را خشک نگه دارید و سعی کنید زمانی که می نوازید کاملا خشک باشد . هر بار که نواختن را تمام کردید ، درون آن را با یک پارچه ی نرم ، تمیز کنید . ضدعفونی را فقط در مواقع ضروری انجام دهید .

2.       ریکوردر چوبی را در مکان های بسیار گرم نگهداری نکنید ، ممکن است ترک بردارد .

3.       زمانی که برای اولین بار از یک ریکوردر چوبی استفاده می کنید ، ابتدا برای زمان کوتاه در روز یا هفته بنوازید . سپس درون آن را با  یک بادام یا روغن بادام خام چرب کنید . زمانی که روغن خشک شد ، هر قدر که بخواهید می توانید بنوازید . مجددا هر سه ماه یک بار ، آن را چرب کنید

 
معرفی دوره
 

جذب هنرجو در قالب کلاسهای تکی و گروهی:


گروه سنی 6 تا 7 سال

راههای ورود:

  1. گذراندن ارف به صلاحدید استاد
  2. دوره ارف را گذرانده باشند و با فلوت ریکوردر در حد نکات اولیه آشنا باشد.
  3. حداقل 1 سال یا 1 سال و نیم دوره ارف را گذرانده باشند.
  4. واردشدن به گروهی 3 (دادن تست ریکوردر الزامی است)
  5. بسته به صلاحدید استاد 6 ماه کلاس تکی،در صورتیکه دوره ارف را نگذرانده باشند.
  6. در صورتیکه هنرجو توانمند باشد بدون رفتن به کلاس تکی وارد گروهی 3 می شوند.
  7. اگر سن هنرجو تا 9 سال باشد می توانند وارد گروهی 3 شوند اگر بزرگتر بودند باید منتظر باشند تا کلاس به حد نصاب برسد.(یعنی گروه 3 دو بخش شود)
  8. استاد همراه با هنرجویی که soprano(s) می نوازد با ساز پیانو یا فلوت همراهی می کند.
  9. همه گروه قطعات ساده را به صورت تکی می نوازند(تک صدایی)

 

با رعایت نکات زیر:

  1. کوک صحیح
  2. صاف فوت کردن
  3. کنترل هوا و تنفس صحیح
  4. گوش دادن به صدای فلوت دیگران

 

با تأکید بر 5 نت اصلی B،A ، G و C’ و D’ 

مدت دوره بین 9 ماه تا 1 سال (برگزاری 2 کنسرت)

 

گروهی 2 گروه سنی (7 تا 9 یا 10 سال)

راههای ورود:

  1. هنرجویان که دوره گروهی 3 را گذرانده اند.
  2. گرفتن تست ریکوردر از هنرجویان بیرون آموزشگاه
  3. گروهی 2 هم می تواند برای بزرگسال ها در کلاس جداگانه با رسیدن به حد نصاب تشکیل گردد.
  4.  فقط S (در صورت امکان خرید S بهتر) ، با همراهی پیانو و فلوت A (ALTO) یا T (TENOR) توسط مربی + نواختن حداقل 35 قطعه ساده از پلی کپی های که  مربی در اختیار هنرجویان قرار می دهد برای  آشنایی با Duet ها و شنیدن خط های همراهی و 2 صدایی می باشد.
  5. در این کلاس قطعات فولکلور محلی ایرانی+ قطعات خاطره انگیز+قطعات محلی غربی ساده نواخته می شود.

 

با رعایت نکات زیر:

  1.  کنترل تنفس( تمرینات مستمر نفس گیری از دهان،پرکردن دیافراگم شکمی و تخلیه)
  2. درست زبان زبان(آشنایی با آرتیکولاسیون های دیگر)
    1. لگاتو
    2. استاکاتو
    3. Double  زبان زدن
  3. تمرکز بیشتر روی دمیدن و ورود هوا
  4. شنیدن صدای فلوت دیگران (تقویت گوش)
  5. کوک دقیق و صحیح شدن سومهای کوچک و بزرگ و پنجم هاو ...
  6. در حین کلاس آموزش سلفژ تک صدایی با تکیه بر ریتم

             

تأکید بر F،E،D،C وf# و Bb

مدت دوره 2 سال (برگزاری 3 الی 4 کنسرت)

 

جذب در کلاسهای تکی ریکوردر از مرحله گروهی 2 به بعد انجام می شود یعنی هنرجویان مستعد با صلاحدید استاد  و با حضور والدین مشاوره کامل داده می شوند .

در اینجا هنرجویان باید با اجراهای صوتی و تصویری نوازندگان بزرگ آشنا شوند تا دید کاملتری از این ساز  به عنوان یک ساز تک نواز و هم همنواز پیدا کنند تا با علاقه بیشتری این ساز را حتی به عنوان تنها ساز تحت آموزش در منزل داشته باشند.

این گونه هنرجویان هم به مرور میتوانند وارد گروهی 1 شوند یا با جهش وارد گروه حرفه ایی شوند

با دقت برنکات زیر:

  1. نکات اصولی و بسیار دقیق و ریز ریکوردر
  2. خرید فلوت حرفه ایی S  الزامی است
  3. پیدا کردن درک صحیح از ساز+تاریخچه+نوازندگان حرفه ایی+نگهداری و تمیز کردن
  4. صحیح نواختن نتهای گام دو ماژور یک  اکتاو 
  5. F# و C’# و Bb و کم کم G#
  6. درک ریتم های چنگ ودولا چنگ و مدل های آنها

این دوره مدت ندارد و ادامه میابد.

 

جذب شاگردان تکی خوب و مستعد (+) گروهی 2

گروهی 1 گروه سنی (9 یا 10 الی 13 یا 14)

با دقت بر:

  1. Duet  های مشکلتر در دو دسته بندی SS و یا S(A)   ( A توسط مربی)
  2. قطعات بسیار زیبای غربی و جذابتر در موسیقی ایرانی
  3.  تأکید بر E’ و F’ و G’ و A’ و G# و گامهای دو ماژور و ر ماژور و سل ماژور و فا ماژور
  4. دقت به  G’# و D’# و F’#  گامهای سی بمل ماژور و لا ماژور و C’
  5. نواختن گام دو اکتاو

طول دوره 5/3 سال

از این مرحله کشف استعدادهای قطعی ریکوردر برای نواختن آلتو (A)

جذب در کلاسهای تکی آلتو 

بازکردن کلاس گروهی آلتو

جذب از هنرجویان با استعداد و دارای گوشهای قوی با تست از کلاسهای سازهای دیگر

ترجیحا نوازندگان ویولن و پیانو و گیتار دارای نت خوانی و سلفژ قوی

دادن View برای یادگیری صحیح ریکوردر از آنچه در بخش گروهی 2 و تکی گفته شد

پیش نیاز: گذراندن دوره سوپرانو و آشنایی نسبی با S 

تزریق نوازندگان خوب آلتو به گروه1 نواختن T توسط مربی

تشکیل ورود به گروه ریکوردر حرفه ایی 

در چند جلسه  

1) گروه نوازی بزرگ 10 الی 15 نفر سوپرانو (S) 

7 الی 8 نفر آلتو (A)

2 الی 3 نفر تنور (T)

1 الی 2 نفر باس (B)

Duet های حرفه ایی SSA و تریوهای SAT 

 

2) تشکیل کوارتت  SATB

 
 
 
معرفی اساتید
نیلوفر

نیلوفر ابراهیمی

ساز تخصصی: فلوت ریکوردر

علی

علی جوادی

ساز تخصصی: فلوت ریکوردر

فرهود

فرهود بیگلربیگی

ساز تخصصی: فلوت ریکوردر

نام و نام خانوادگی: نیلوفر ابراهیمی
ساز تخصصی: فلوت ریکوردر

از سال ۱۳۷۴ ساز فلوت را زیر نظر ناصر رحیمی شروع نمود و پس از ورود به دانشگاه هنر و معماری در سال ۱۳۷۵ در رشته نوازندگی فلوت زیر نظر دکتر آذین موحد به ادامه تخصیل پرداخت .پس از اتمام دوره کارشناسی مشغول نوازندگی در ارکستر سمفونیک خانه هنرمندان شد و تا کنون به عنوان نوازنده فلوت در گروه هایی همچون ارکستر مهر به سرپرستی ناصر ایزدی ، ارکستر چکاوک ، گروه پریشاد ، گروه رز ، گروه ساکن روان به سرپرستی بصیر فقیه نصیری، گروه نگین به سرپرستی خانم نگین سریر ،گروه نوشه به سرپرستی خانم نیوشا بریمانی، گروه بهارآفرین ، گروه بی حصار، گروه رخساره، گروه خانم سیمین غانم و کر فلوت تهران و همچنین آلبوم های متعدد مسیقی فعالیت داشته است . وی عضو هیات موسس انجمن فلوت ایران و هیات موسس کر فلوت تهران میباشد.

نام و نام خانوادگی: علی جوادی
ساز تخصصی: فلوت ریکوردر

سوابق تحصیلی

دیپلم ریاضی و فیزیک از سال 72 تا 76 دبیرستان البرز

کارشناس برق مخابرات از دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی از سال 1376 تا 1382

 

کسب تجارب هنری

آشنایی با موسیقی در کلاسهای ارف استاد ناصر نظر از سال 70 تا 71 در مکتب پارس و مهد گلهای شادی

آغاز دوره نوازندگی سنتور تحت تعلیم استاد وفا ادیب از سال 71 تا 79

تکمیل دوره نوازندگی سنتور و یادگیری ردیف میرزا عبدالله از سال 80 تا 82 تحت تعلیم استاد محمد علائی

شرکت در آزمون نوازندگی سنتور سال 77 به داوری استاد پرویز مشکاتیان

حضور در کلاس سلفژ و تربیت شنوائی محمد علیزاده در سال 78 و سپس در کلاسهای آزاد دانشگاه هنر تحت نظر استاد سعید لطفی به مدت یکسال

بهره مند از تعالیم پیانوی استاد محمدرضا رضایی در آموزشگاه موسیقی پارس از سال 83 تا 85 به مدت 2 سال

آشنایی با ساز هارمونیکا تحت نظر استاد منظوری فر در آموزشگاه پارس

یادگیری مباحث نظری تئوری موسیقی و هارمونی تحت تعلیم استاد مرتضی شیرکوهی سال 93

یادگیری دوره ابتدایی فلوت ریکوردر تحت نظر فرزاد حکیم رابط و ناصر نظر

بهره مند از تعلیمات احسان خطیبی

فراگیری دوره حرفه ای فلوت ریکوردر تحت نظر فرهود بیگلر بیگی

سوابق اجرایی و امور هنری

 

شرکت در کنسرت های هنرجویی آموزشگاه پارس به صورت سالیانه از سال 71 تا 80

حضور در ارکستر سنتی پارس به عنوان نوازنده سنتور به سرپرستی اتابک الیاسی از سال 78 تا 79

شرکت در جشنواره موسیقی فجر سال 78

شرکت در گروه موسیقی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر

حضور در کنسرتهای دانشجویی و سرپرستی گروه سنتی دانشگاه خواجه نیر الدین طوسی

اجرای کنسرت در دانشگاه شریف با ارکستر سنتی پارس سال 79

اجرای سنتور در کنسرت احسان خواجه امیری در سال همایشهای صدا و سیما در سال 87

تکنوازی سنتور در سالنهای پارس در سال 86 و مرکز همایشهای بیمارستان آتیه سال 94

نوازندگی فلوت ریکوردر سوپرانو در همنوازی های مکتب پارس

اجرای تکنولوژی و همنوازی ریکوردر در دانشگاه خواجه نصیر طوسی

اجرای موومان The Swan از Carnival of Animals اثر کامیل سن سانس

اجرای کنسرت پرنده های صدا دوئت پیانو و فلوت ریکوردر در شهر کتاب ابن سینا

جمع آوری متد آموزش سنتور برای کودکان سال 87

همکاری در آلبوم موسیقی پاپ \\\\\\\"خیالم با تو آرومه\\\\\\\" محمد مدنی به عنوان تکنواز سنتور.

 

 

سوابق کاری

 

مدرس موسیقی-آموزشگاه موسیقی پارس-تهران 6/1382 الی 10/1387

 

تدریس سنتور و فلوت ریکوردر

برگزاری کنسرتهای تکنوازی و گروهی برای هنرجویان سنتور

مدرس موسیقی-آموزشگاه موسیقی امین موید-تهران 1383الی1386

 

تدریس سنتور

مدرس موسیقی-آموزشگاههای موسیقی عشاق-هنر ایران زمین- آواهای ماهان و نیواک –تهران 1391 تاکنون

 

تدریس سنتور و فلوت ریکوردر و موسیقی کودک

سرپرستی ارکستر سنتی آموزشگاه پدر و عشاق

مدرس موسیقی-آموزشگاه موسیقی هنگام  و رسانه هنر-تهران

 

تدریس سنتور 1388الی1390

مدرس موسیقی-آموزشگاه موسیقی بهار و پدر-تهران

 

تدریس سنتور 1387الی 1391

مدرس موسیقی-آموزشگاه نوای شهرآشوب-تهران1394تاکنون

 

تدریس فلوت ریکوردر به صورت تکی و گروهی

مدارک صنفی

 

عضو وابسته درجه یک کانون نوازندگان ایرانی و کانون مدرسان خانه موسیقی

عضو صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان و نویسندگان

دارای کارت صلاحیت تدریس موسیقی از وزارت ارشاد

عضو انجمن فلوت ایران

شیوه تدریس

 

مرحله مقدماتی: آموزش سنتور از روی کتاب دستور سنتور فرامرز پایور، شیوه سنتور نوازی پشنگ کامکار و نت قطعات دست نوشته معروف

مرحله متوسط: تدریس کتاب دوره ابتدایی فرامرز پایور، ردیف سنتور ابوالحسن صبا، کتاب گلنار پشنگ کامکار و یاد و باد مجتبی زمانی

مرحله پیشرفته: تدریس سایر کتابهای فرامرز پایور و 20 قطعه مشکاتیان آموزش ردیف میرزا عبدالله به صورت گوشی

نام و نام خانوادگی: فرهود بیگلربیگی
ساز تخصصی: فلوت ریکوردر

فراگیری رکوردر نزد استاد رضا عسکر زاده

شرکت در مستر کلاس Maurice Steger - آلمان - 2015

شرکت در مستر کلاس Michael Schneider - آلمان - 2016

شرکت در آکادمی موسیقی قدیم Arosa - زیر نظر Maurice Steger - سوییس - 2016

شرکت در آکادمی موسیقی قدیم Gstaad - زیر نظر Maurice Steger - سوییس - 2017

شرکت در دوره آشنایی یا بداهه نوازی رنسانس - زیر نظر Liam Fenelly - تهران - 2018

شرکت در مستر کلاس Michael Posch - تهران - 2018

شرکت در مستر کلاس آشنایی با تکنیک های موسیقی مدرن Sylvia Hinz - تهران - 2018

شرکت در آکادمی موسیقی قدیم Gstaad - زیر نظر Maurice Steger - سوییس - 2018

 

نوازنده ریکوردر آنسامبل کاگاه موسیقی باروک هران از سال 1392 تاکنون

شرکت در اجرای مختلف به عنوان سولیست ریکورد از سال 1380 تاکنون

 

 

آثار استاد

دانشجوی دانشگاه تهران در رشته نوازندگی ساز جهانی

فارق التحصیل هنرستان موسیقی

شرکت در مستر کلاسهای نوازندگی:

Alexander  Rudin

Franz Ortner

Anna Lang

Pejman Memarzadeh

همچنین کارگاه‌های آموزشی:

Christiane Karajeva

Mehdi Abdi

مقام اول جشنواره موسیقی جوان سال۹۵

مقام دوم در مسابقات آنسامبل جشنواره موسیقی صبا۹۵

مقام سوم در مسابقات گروهنوازی دانشگاه تهران۹۷

سابقه همکاری با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر انجمن فرهنگی ایران اتریش ÖKFT

 
 
آخرین مقالات

برای دیدن این مطلب باید عضو سایت شوید

از تخفیفات و طرح های ویژه مطلع شوید

7 روز هفته، پاسخگوی شما هستیم.
88081641 - 021 | 88081639 - 021
info@shahrashoobmusic.com

logo-samandehi

Instruments - آموزشگاه موسیقی نوای شهرآشوب
Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.
021-88081639 | 021-88365642 | 021-88081641