لطفا مرورگر خود را تمام صفحه کنید
Coming Soon!
×
02188081641

قیچک

اساتید اطلاعات گالری سبد خرید
قیچک

شکم ساز از دو قسمت مجزا از یکدیگر تشکیل یافته، قسمت تحتانی کوچک­تر و به شکل نیم کره است که بر سطح مقطع جلو پوست کشیده شده و روی پوست خرک ساز قرار دارد: قسمت بالائی بزرگ­تر، مانند چتری روی قسمت تحتانی قرار گرفته و هر دو قسمت توسط سطحی منحنی از عقب به هم اتصال یافته­اند و در نتیجه در جلو یا بین دو قسمت حفره­ای تشکیل شده است. سطح جلوئی قسمت بالا، جز در ناحیۀ وسط که زیر گردن ساز قرار گرفته به صورت دو شکاف پهن باز است.

 

دستۀ ساز تقریباً در نصف طول خود روی شکم قرار گرفته و نیمۀ دیگر در بالا به جعبۀ گوشی­ها متصل است و دسته فاقد «دستان» است.

سر متشکل است از جعبۀ کوچک (محل قرار گرفتن چهار گوشی، هر دو گوشی در یک طرف آن،) و یک زائده منحنی شکل برای آویختن ساز که کمی به عقب برگشته و جهتی افقی یافته است.

 

قیچک اساساً جزو دستۀ سازهای محلی بوده که در سال­های اخیر در حمایت وزارت فرهنگ و هنر به شهر آورده شده و نه تنها ساختمان و کوک آن را تکمیل و تنظیم کرده­اند، بلکه آن را به سه اندازۀ مختلف، قیچک سوپرانو (به طول 5/56 سانتیمتر)، قیچک آلتو (63 سانتیمتر)، و قیچک باس به همان نسبت بزرگ­تر ساخته­اند.

 

وسعت هر یک از انواع حدود سه اکتاو است. آرشۀ قیچک، پس از استاندارد شدن ساز، عیناً همان آرشۀ ویولن است.

 

قیچک از انواع سازهای محلی است که در سال­های اخیر به شهر آمده و مورد استفاده قرار گرفته است و بیشتر در نواحی جنوب شرقی ایران معمول است و در آن نواحی حتی، طبق عقیده و سنت اهالی، برای معالجه امراض به کار می­رود. در سطح فوقانی شکم و پشت دسته سوراخ و حلقه­ای است که دو تسمه بر آن الصاق می­شود: یکی از تسمه­ها را به کتف چپ و دیگری را به کمر می­بندند و ساز در موقع نواختن تقریباً آزاد و آویزان می­شود. اما نوازندگان شهری تمایل به استفاده از این تمهید ندارند.

 

کوک قیچک محلی ثابت نیست ولی قدر مسلم این که سیم­ها تقریباً هیچ وقت نسبت به یکدیگر فاصلۀ پنجم نداشته­اند.

 

آرشه- در اصل (نوع محلی آن) شبیه به آرشه کمانچه است و امروزه در شهر از آرشه ویولن و ویولنسل در نواختن نوع شهری آن استفاده می­شود.

قیچک قیچک
 
 
معرفی اساتید
چکاد
چکاد فشارکی

مشاهده رزومه

رزومه
نام و نام خانوادگی: چکاد فشارکی
ساز تخصصی: قیچک

متولد 1368/ اصفهان

تحصیلات

فارغ التحصیل هنرستان موسیقی اصفهان.

فارغ التحصیل کارشناسی نوازندگی موسیقی ایرانی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد همان رشته از همان دانشگاه.

فراگیری کمانچه نزد محمدامینی، کاوه معتمدیان،سعیدفرج پوری،رضاپرویززاده.

فراگیری مبانی موسیقی شامل تجزیه و تحلیل ردیف،آشنایی با موسیقی ملل،آشنایی با موسیقی بومی مناطق،هارمونی درمقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نزد دکتر هومان اسعدی، دکتر ساسان فاطمی،استاد داریوش طلایی، دکتر شاهین فرهت.

جوایز

رتبه‌ی برتر نوازندگی کمانچه در نخستین جشنواره موسیقی هنرجویان هنرستان‌های هنرهای زیبای کشور1385.

رتبه‌ی برتر نوازندگی کمانچه در بخش جوان بیست و دومین جشنواره‌ی موسیقی فجر در سال.1385

رتبه‌ی سوم نوازندگی کمانچه در گروه سنی ب در ششمین جشنواره‌ی موسیقی جوان 1386.

رتبه‌ی نخست نوازندگی کمانچه در گروه سنی ج در هفتمین جشنواره‌ی موسیقی جوان1392.

رتبه‌ی نخست نوازندگی کمانچه در گروه سنی ج  درهشتمین جشنواره ی موسیقی جوان1393.

نوازندگی در آلبوم‌های موسیقی

آلبوم تک نوازی کمانچه با نام برف کنج

نوازندگی کمانچه و قیچک در آلبومهای (ده تصنیف)،( از سراسر بگذشته).

کنسرت ها

اجرای کنسرت در کشورهای مالزی، ازبکستان، فرانسه، آلمان، گرجستان، ارمنستان، لوکزامبورگ، ارمنستان، آذربایجان

همکاری با گروه‌های هنگام، بامداد، نستار، همنوایان روناک، منتخبین جشنواره‌ی موسیقی جوان، زنگوله، آوا و...

آثار استاد

-

     
     
    آخرین مقالات
    اینستاگرام
    ثبت نام
    پنل کاربری
    واتس اپ
    ثبت نام آنلاین