لطفا مرورگر خود را تمام صفحه کنید
Coming Soon!
×
02188081641

دف

اساتید اطلاعات گالری سبد خرید
دف

ساز دف ساز بسیار قدیمی است که پیدایش آن را می توان به دوره ی مادها و یا حتی پیش از آن تخمین زد. در نگارگری های موجود در تحت جمشید و طاق بستان ساز دف به خوبی مشاهده می شود. با این وجود این ساز تا دو دهه قبل در محفل های خصوصی مورد استفاده قرار می گرفت. اما در سال های اخیر به خاطر جذابیت ریتمیکی که این ساز دارد به صورت گسترده بین مردم رواج یافته است. به گونه ای که در اکثر کشورهای جهان نوازندگی حرفه ای سازهای کوبه ای این ساز را به خانواده ی سازهای کوبه ای افزوده اند و نتایج مطلوبی نیز گرفته اند. البته عملکرد پیشینیان در موقعیت این ساز در عرصه جهانی حائز اهمیت است.

ساختمان دف:
کلاف اصلی دف، بدنه‌ای استوانه‌شکل و کوتاه از جنس چوب است که در یک طرف آن استوانه، پوست حیوانات یا پلاستیک کشیده‌شده‌است (بهترین نوع دف، با پوست حیوانات و در فصل بهار ساخته می‌شود). ابتدا و انتهای قاب اصلی با برش زاویه‌دار (اصطلاحاً برش فارسی) به هم چسبیده می‌شوند و ضخامت یک سمت از کلاف با تراشیدن چوب کمتر شده و پوست با سریش روی این لبه می‌چسبد و با گل‌میخ محکم می‌شود.

ساختمان دف را می‌توان به اجزای زیر تقسیم کرد:
کلاف اصلی
پوست
حلقه‌ها
گل‌میخ‌ها

کمانه یک کمه
از چوبی با قطر ۱٫۵ سانتی‌متر تهیه می‌گردد. دو سر چوب را طوری به یکدیگر متصل می‌کنند که به شکل دایره شود. این نوع کمانه، کم‌تر بر اثر فشار پوست کج می‌شود و از نظر وزن، نسبت به نوع دیگر، سبک‌تر است.

کمانه دو کمه
از دو چوب با قطری در حدود نیم سانتی‌متر که روی هم پرس شده‌اند ساخته می‌شود. این نوع کمانه سنگین تر می‌باشد اما در برابر فشار پوست، مقاوم تر است.

پوست مصنوعی
پوست مصنوعی نسبت به پوست‌های طبیعی خواصی دارد که از جمله آن می‌توان به:
داشتن کوک ثابت
قابلیت کوک با نت برای هر دف معین
یک دستی ضخامت سطح پوست دف
یک دستی کشش و یک دستی مواد سازنده در کل پوست
عدم جذب رطوبت در نتیجه عدم تغییر حالت بر اثر آن
عدم تغییر کوک در حال اجرا
تاب برنداشتن کمانه به دلیل کشش یک سان پوست
صدای استاندارد شده همانند سازهای ارکستر و سمفونی
تجزیه نشدن توسط باکتری‌ها و میکروب‌ها
نداشتن بوی نا مطبوع
عدم ایجاد بیماری و حساست
عدم افت ارزش ساز به دلیل عدم افت کیفیت پوست آن
پر طرفدار تر از سازهایی با پوست طبیعی

پوست طبیعی
برای ساختن دف با پوست طبیعی، از پوست حیواناتی همانند گوسفند، بز، آهو و میش استفاده می‌گردد. پوست مناسب پوستی است که کهنه باشد. برای امتحان، اگر به پوستی آب بزنیم و از آن بوی نامطبوع ساطع نشود، پوست کهنه است.

پوست باید به خوبی دباغی شده باشد، یعنی ضخامت تمام نقاط آن یکسان باشد. برای دباغی پوست نباید از موادی همانند آهک که در صنایع چرم سازی به کار می‌رود، استفاده شود. بلکه باید در آب خوابانده شود و به مرور زمان موها را از پوست جدا نمود. آهک و مواد شیمیایی که در چرم سازی به کار می‌رود، چربی پوست را از بین می‌برند و در صدای آن تأثیر بدی می‌گذارند.

پوست دف را نباید خیلی گرم کرد چون احتمال پاره شدن پوست وجود دارد. در ضمن، ممکن است در اثر کشیدگی زیاد پوست، کمانه کج شود. گرم کردن پوست، باعث خشک شدن چربی پوست شده و ساز را بد صدا می‌کند. حتی الامکان نباید به پوست دف آب زد چرا که در دراز مدت، بر کیفیت صدای آن اثر گذار است.

اگر پوست دف در اثر گرمی هوا یا آفتاب بسیار کشیده شود، می‌توان آنرا از طرف پوست روی زمین صاف یا موزاییک شده گذار تا رطوبت زمین را آهسته آهسته به خود جذب کند.

پوست را نباید روی آتش گرم کرد. برای گرم کردن پوست باید از هوای خشک، آفتاب یا تشک برقی استفاده کرد. اگر هیچ‌کدام از موارد در دسترس نبود، ناگزیر از هیتر برقی یا آتش استفاده می‌شود. لازم است ذکر شود که در این روش، احتمال وقوع شوک حرارتی، پاره شدن پوست، خشک شدن چربی پوست و در نهایت پاره شدن پوست را به همراه دارد. برای جلوگیری از این مورد، باید دف را به فاصله مناسبی از آتش گرفت. باید دف را دایماً بر روی حرارت بچرخانیم تا پوست بتدریج منقبض شود. با دست دما را کنترل می‌کنیم و اگر در جایی دمای پوست از حد مطبوع بیشتر باشد، دف را به صورت رفت و برگشتی (بادبزنی) حرکت می‌دهیم تا آن جایی که دف انقباض لازم را کسب کند.

حلقه‌ها
در جدار داخل کمانه، میخ‌ها قلاب مانندی تعبیه می‌گردد که روی آنها حلقه‌های فلزی ۳تایی یا ۴تایی و با فاصله ۳ سانتی‌متر از پوست و ۱ سانتی‌متر از دسته پهلویی نصب می‌گردند. این حلقه‌ها را با نام دیگری چون جلاجل نیز می‌شناسند.

گل میخ‌ها
به منظور مهار کردن و نگاه داشتن پوست روی کمانه در قسمت پشت، روی ضخامت ۵/۱ سانتی‌متری، کمانه پوست را به وسیلهٔ میخ‌های سر تخت (شبیه به پونز) مهار می‌کنند.

دف دف
 
 
معرفی اساتید
امیر پرویز
امیر پرویز احمدی

مشاهده رزومه

فرشاد
فرشاد حقیقی

مشاهده رزومه

فرشید
فرشید حقیقی

مشاهده رزومه

محسن
محسن بدری

مشاهده رزومه

رزومه
نام و نام خانوادگی: امیر پرویز احمدی
ساز تخصصی: دف

فارغ التحصیل کارشناسی اقتصاد 

دانشگاه بوعلی سینا همدان 

نوازنده و مدرس تنبک و دف و سازهای کوبه ای 

عضو خانه موسیقی ایران

افتخاری شاگردی اساتید :

هادی ذبیحی،سعید جلالیان و بهمن رجبی در رشته تنبک 

و اساتید :

فرشید حقیقی ،حسین رضایی نیا و بیژن کامکار در رشته دف 

و همچنین گذراندن دوره اودو نوازی نزد جناب فربد یدالهی 

همکاری و اجرای کنسرت های متعدد در تهران و شهرستانهابا گروهای :

نغمه سپهر به سرپرستی حسین روزبهانی و شرکت در جشنواره موسیقی فجر 

گروه آوای سپهر و کنسرت در برج آزادی و ایوان شمس به سرپرستی سعید شوقی 

گروه همراز به سرپرستی فاروق آزادیان و کسب مقام اول منطقه و سوم جشنواره موسیقی شمسه 

از اعضای اصلی گروه گلستانه و کسب مقام دوم جشنواره موسیقی شهناز و برگزاری کنسرت در فرهنگسرای نیاوران ،لرستان و...

همکاری با گروهای موسیقی کوک و نوای شهر آشوب و همراز 

همکاری با گروهای موسیقی دانشگاه بوعلی سینا و علوم پزشکی تهران و دانشگاه شهید بهشتی 

از اعضای گروه موسیقی نستار به سرپرستی سرکار خانم فریده رضایی و اجرای کنسرت در کشورهای آذربایجان ،گرجستان و ارمنستان و کسب مقام اول گروه نوازی و سوم کوبه ای نوازی در فستیوال ارمنستان به همراه همین گروه  

برگزاری کنسرتهای هنرجویی متعدد تنبک نوازی و دف نوازی کودکان و بزرگسالان

همکاری با گروه دف نوازان جم به سرپرستی جناب رضا دربندی واجرای کنسرت در تالار وحدت و حوزه هنری

سابقه تدریس و فعالیت با کودکان در رشته تنبک و ریتم 

سابقه تدریس در آموزشگاهای نوای شهر آشوب ،باریتون ،هم صدا ،هنر نو ، زریاب کرج ،مکتب خانه میرزا عبدالله قم و همدان و ........

نام و نام خانوادگی: فرشاد حقیقی
ساز تخصصی: دف

آثار صوتی و تصویری و مکتوب:

طرح پژوهش و نویسنده مجموعه مستند آوای هورامان در مورد بررسی آوازهای منطقه هورامان و پخش از سیمای سحر و کردی نوازندگی در آثار صوتی آهنگسازان مختلف.

سابقه هنری و فعالیت ها:

از سن 4 سالگی آموزش تنبور زیر نظر اساتید ساوش اشرفی , سید خلیل عالی نژاد و درویش امیر حیاتی. شروع نوازندگی دف زیر نظر استاد ملک نیا .

مشکل گرد مجذوب از سال 1368 و اجرای متعدد در داخل و خارج از کشور.

نام و نام خانوادگی: فرشید حقیقی
ساز تخصصی: دف

آثار صوتی و تصویری و مکتوب:

اجرا در صدا و سیما_نوازندگی در آلبوم های مختلف_سرپرست گروه تنبورنوازان نوجوان و جوانان مجذوب

سابقه هنری و فعالیت ها:

شروع فعالیت موسیقی از سال 76 .

اساتید:  استاد سید خلیل عالی نژاد ، استاد فریدون حقیقی ، درویش امیر حیاتی، ایرج حقدوست و اجرای کنسرتهای متعدد در تهران و شهرستانهای دیگر.

نام و نام خانوادگی: محسن بدری
ساز تخصصی: دف

نوازنده و مدرس تمبک و دف ، هنرآموخته مکتب استادان بهمن رجبي و بيژن کامکار ،فارغ التحصيل رشته موسيقي ، کسب ديپلم دف نوازي از محضر بيژن کامکار ، گذراندن دوره فوق عالي تمبک نزد بهمن رجبي

 

مقام نخست و تکنواز برترجشنواره موسيقي غرب کشور در سال 80 ، مقام نخست جشنواره موسيقي جوان در سال 82 ، دعوت به فستيوال بين المللي موسيقي « مديا ويو» کشورمجارستان و اجراي کنسرت هاي متعدد با همکاري هنرمندان مطرح اروپا ، اجرا در نخستين فستيوال فرهنگ و هنر ايران « آرمان» در کشور هندوستان و دانشگاه جواهرلعل نهرو هند

 

نوازندگي و ساخت آثار موسيقي در آلبوم هاي : «الوناتي» ، «آواي کوهستان» ، «راه فرعي» ، «تنهاتراز تنهايي» ، «اجراي زنده مجارستان» و انتشار کتاب و سي دي «ملودي ريتم» به عنوان نخستين اثر پارتيتور نويسي شده براي ارکستر سازهاي ضربي ، کوبه اي به همراه ملودي

 

اجرای کنسرت وضبط آثار استوديويي متعدد در ايران ، همکاري و نوازندگي سازهاي کوبه اي در موسيقي فيلم سريال نوروزي «سير و سرکه» با آهنگسازي ناصرچشم آذر ، فيلم داستاني «يک شاخه گل» ، موسيقي مجموعه تلويزيوني «قصه هاي شيرين» و انيميشن هاي مختلف به آهنگسازي بهنام ارجمندي و همکاري در بخش هاي مختلف موسيقي صدا و سيما و ...

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

روش تدریس:  آموزش آکادمیک اصول نت خوانی، وزن خوانی، آموزش درک و شناخت انواع ریتم و توانایی تشخیص انواع ریتم، تسلط و شناخت سبک های مختلف نوازندگی سازهای تمبک و دف و تجزیه و تحلیل و آموزش آنها به همراه استیل صحیح  و دقیق نوازندگی، آموزش تکنوازی، همنوازی و گروه نوازی و برگزاری کلاسهای کارگاهی و مسترکلاس ، آموزش تخصصی سازهای دف و تمبک تا مراحل پیشرفته و حرفه ای با تایید استادان بهمن رجبی و بیژن کامکار، انتشار نخستین کتاب-سی دی تخصصی در قالب پارتیتور برای ارکسترسازهای کوبه ای به نام ملودی ریتم و آموزش کتاب فوق برای گروه نوازی و کنسرت های حرفه ای و تخصصی

آثار استاد

  

برنامه 'تراشه های خوش آوا'

تجلیل از استاد امیر همتی به پاس پنج دهه فعالیت ساز سازی

سخنرانی پژوهشی در خصوص سازسازی، چوب شناسی و مباحث کاربردی و فنی در خصوص ساخت ساز همراه با اجرای 'گروه موسیقی ملودی ریتم' به سرپرستی محسن بدری

     
     
    آخرین مقالات
    اینستاگرام
    ثبت نام
    پنل کاربری
    واتس اپ
    ثبت نام آنلاین