تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان

تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان

تاثیر موسیقی بر یادگیری کودکان

یادگیری، از فعالیت‌های بسیار مهم برای مغز بوده و اهمیت بسیار زیادی دارد. با انجام فعالیت‌های متنوع و کار کشیدن از مغز می‌توان حافظه را قوی‌تر کرده و از بروز آلزایمر در دوران میانسالی و پیری جلوگیری کرد. یکی از فعالیت‌های پرکاربرد برای مغز، یادگیری موسیقی است. یادگیری موسیقی می‌تواند تمام جوانب مغز را تحت شعاع قرار دهد و در تقویت حافظه و بهبود عملکرد سایر مهارت‌های فردی نیز تاثیر گذار باشد.

در این مقاله از وب سایت نوای شهر آشوب قصد داریم تاثیر آموزش موسیقی بر ذهن و عملکرد کودکان را بررسی کنیم و به سوالات رایج والدین در رابطه با آموزش موسیقی به کودکان پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

موسیقی می‌تواند از دوران بارداری روی مغز جنین تاثیر بگذارد

جنین، توانایی بالایی در بخاطر سپردن صداهای اطراف خود دارد. طبق مطالعات انجام شده موسیقی که مادر در دوران بارداری گوش می‌دهد، به طور کامل در ذهن جنین ثبت می‌شود. به طوری که یکسال بعد از تولد می‌تواند آن را بخاطر آورد و با آن ارتباط برقرار کند. بنابراین پزشکان و روانشناسان به مادران باردار توصیه می‌کنند تا در دوران بارداری خود موسیقی‌های آرامش بخش و ملایم برای جنین پخش کنند.

همچنین تاثیر شنیدن موسیقی به بهبود رشد مغز و قوی شدن نورون‌های آن نیز کمک بسیار زیادی می‌کند. طبق یک نظریه گفته شده، پخش موسیقی می‌تواند ارتباط قوی بین حس شنوایی و پرداز مغز ایجاد کند. هنگامی که کودک از مرحله خردسالی عبور می‌کند، با یادگیری و تقویت مهارت ساز زدن می‌تواند احساسات خود را راحت تر بروز دهد و ارتباط بهتری با نزدیکان خود برقرار کند. در ادامه چند تاثیر مهم که موسیقی بر ذهن کودک می‌گذارد را بررسی می‌کنیم.

بهبود خلق و خو

تمرین ساز زدن و شنیدن موسیقی می‌تواند باعث بهتر شدن رفتار کودک و عملکرد مثبت در آن‌ها شود. زمانی که کودک شروع به یادگیری موسیقی می‌کند، میزان صبر و حوصله در آن بهبود می‌یابد و رابطه بهتری با اطرافیان خود پیدا می‌کند.

افزایش تحرک

اکثر کودکان در زمان گوش دادن به موسیقی و یا تمرین ساز زدن همزمان بدن خود را با نت‌های موسیقی حرکت می‌دهند. تحرک داشتن باعث تقویت عضلات و بهبود رشد جسمی در کودکان می‌شود و خطر چاقی در بزرگسالی را نیز کاهش می‌دهد. 

تقویت مهارت اجتماعی

شرکت در کلاس موسیقی کودک را تشویق به ارتباط گرفتن صحیح و شرکت در فعالیت‌های جمعی می‌کند. این روند باعث می‌شود تا کودک مهارت بالایی در ارتباط گیری با اطرافیان پیدا کند و از شخصیت اجتماعی خوبی در آینده برخوردار شود.

پیوند ارتباط عمیق کودک با خانواده

زمانی که کودک شروع به آموزش و تمرین موسیقی می‌کند، خانواده می‌تواند آن را یاری دهد و با ایجاد فضای دوستانه و شاد محیط را برای تمرین کودک فراهم کند. این اتفاق موجب ثبت خاطرات خوش از دوران کودکی در ذهن کودک می‌شود و ارتباط صمیمی ‌تری با خانواده برقرار می‌کند.

افزایش توانایی برای یادگیری زبان دوم

طی مطالعات انجام شده کودکانی که ساز می‌نوازند، به نسبت سایر کودکان هم سن و سال خود، از توانایی بیشتری برای یادگیری زبان دوم برخوردارند.

عملکرد بهتر در خواندن و نوشتن

تمرین موسیقی و نواختن آن باعث می‌شود کودک عملکرد بهتری در خواندن و نوشتن پیدا کند و با اعتماد به نفس بیشتری در جمع حاضر شود.

تقویت حافظه 

حفظ متن ترانه و آکورت‌های موسیقی باعث پرورش ذهن کودک می‌شود و کمک می‌کند در آینده حافظه‌ی قوی تری داشته باشد.

بهترین سن کودکان برای شروع موسیقی 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید یادگیری موسیقی، محدود به سن و سال خاصی نمی‌شود. یک انسان از شروع تولد خود می‌تواند با موسیقی آشنا شود و با آن رابطه‌ای عمیقی برقرار کند. در سال‌های اول تولد، نوزاد با گوش دادن به موسیقی که برای آن پخش می‌شود و یا شنیدن طنین دل نشین لالایی مادر با صدا آشنا می‌شود و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

در سال‌های بالاتر، بین 1 تا 4 سال بهترین زمان برای آشنایی کودک با سازهای متنوع است. می‌توانید در این گروه سنی برای کودکان ساز اسباب بازی تهیه کنید. کودکان در این سن می‌‌توانند با اشیای اطراف خود ارتباط موثری برقرار کنند.

سن 4 تا 7 سالگی معمولا دوران طلایی کودک برای یادگیری ساز زدن به طور جدی است. کودکان در این سن توانایی ارتباط برقرار کردن با استاد و سایر هم سن و سال‌های خود را دارند. در این سن کودکان درک عالی از موسیقی دارند و با کمک مربیان می‌توان فهمید استعداد و علاقه آن‌ها در نواختن کدام موسیقی بیشتر و بهتر است.

آموزشگاه موسیقی نوای شهر آشوب، یک آموزشگاه تخصصی در زمینه‌ی آموزش موسیقی بوده که تمامی افراد در سنین مختلف می‌توانند در کلاس‌های موسیقی آن شرکت کنند. یکی از مزیت‌های آموزشگاه شهر آشوب برگزاری دوره‌های تخصصی کودکان است. در این دوره‌ها مهارت‌های اولیه کودک پرورش یافته و کودک شناخت بهتری نسبت به پیرامون خود پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره‌های مخصوص کودکان می‌توانید فرم مشاوره در سایت نوای شهر آشوب را تکمیل کنید تا در اولین فرصت جهت راهنمایی و توضیحات بیشتر با شما تماس گرفته شود.

چطور متوجه استعداد و علاقه کودک در موسیقی شویم؟

یکی از راهکارهای بسیار خوب برای تشخیص و انتخاب درست ساز، گوش دادن به موسیقی‌های ساخته شده است. کودک شما با شنیدن موسیقی‌های متفاوت واکنش نشان می‌دهد و شما می‌توانید میزان هیجان و تمایل آن به موسیقی‌های مختلف را متوجه شوید. با این کار تا حد زیادی می‌توان تشخیص داد که کودک به کدام ساز و چه سبک از موسیقی علاقه بیشتری دارد. همچنین در زمان خرید و انتخاب ساز باید به موارد زیر دقت کنید:

  • هزینه خرید ساز

ساز بر اساس جنس، نوع ساخت و تجهیزات بکار رفته در آن قیمت‌های مختلفی دارد. و بعضی از سازها قیمت بسیار زیادی دارند. توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم گیری و در زمان مشاوره حتما راجع به قیمت خرید ساز و انواع آن تحقیق و بررسی کنید.

  • در  نظر گرفتن توانایی جسمی 

بعضی از سازها وزن سنگین و جثه بزرگی دارند. در زمان انتخاب ساز باید به توانایی و سن کودک خود توجه کنید. به عنوان مثال بعضی از سازها برای نواختن نیاز به ریه‌های قوی دارد. و یا برخی از سازها بسیار بزرگ است و در زمان حمل می‌تواند کودک را دچار مشکل کند.

  • داشتن فضای کافی برای تمرین

ساز زدن هم مانند هر هنر دیگری برای حرفه‌ای شدن نیاز به تمرین و تکرار دارد. برخی از سازها صدای بسیار زیادی از خود تولید می‌کنند و ممکن است شنیده شدن آن به مدت طولانی برای برخی از افراد خوشایند نباشد. در زمان انتخاب ساز به این موضوع دقت کافی داشته باشید که آیا فضای کافی برای تمرین روزانه دارید؟ و مطمئن شوید صدای ساز مزاحمتی برای کسی ایجاد نکند.

سخن پایانی:

انسان از زمان تولد با موسیقی و صداهای اطراف خود ارتبط برقرار می‌کند.  یادگیری موسیقی از سنین کودکی می‌تواند مهارت‌های مختلف در کودک را پرورش دهد و باعث تقویت حافظه و افزایش اعتماد به نفس در کودک شود. شما می‌توانید با مراجعه به آموزشگاه موسیقی نوای شهر آشوب و دریافت مشاوره رایگان، استعداد و علاقه کودک خود را در زمینه موسیقی شناسایی کنید. همچنین اگر کودک خردسال و زیر یکسال دارید، می‌توانید در دوره‌های تقویتی مخصوص خردسالان همراه با فرزندتان شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر  به صفحه تماس با ما در وب سایت مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی را وارد کنید .
لطفا پست الکترونیک را وارد کنید .
لطفا متن پیام را وارد کنید .

مطالب مرتبط