ریکوردر، سوتَکِ کودکانه، یا سازی برای سالن کنسرت؟!

ریکوردر، سوتَکِ کودکانه، یا سازی برای سالن کنسرت؟!

ریکوردر، سوتَکِ کودکانه، یا سازی برای سالن کنسرت؟!

حتی خیلی از اهالیِ موسیقی هم از این واقعیت بی‌اطلاع بودند و آشنایی‌شان با ریکوردر محدود به آن‌چیزی بود که در کلاس‌های موسیقیِ کودک می‌گذشت.

اما اگر امروز هم کسی، به خصوص از اهلِ فنِ موسیقی، ریکوردر را سازِ تخصصیِ موسیقی نمی‌داند، با تحقیقی کوتاه در دنیای وب به لیست بلند بالایی از نوازندگانِ سرشناسِ این ساز و شاهکارهایی که در تاریخِ موسیقی برای این ساز خلق شده‌است و به دست این نوازندگانِ چیره‌دست اجرا شده‌اند خواهد رسید. امروز دیگر دشوار است که کسی اهلِ موسیقی باشد و برای مثال اجراهای نوازندگانی چون ""موریس اشتگر""، ""دورُتی اُبِرلینگِر""، ""اِریک بُسگراف"" و خیلی‌های دیگر از آهنگسازانی چون ""باخ""، ""ویوالدی""، ""هندل""، ""تلمان""، ""کُرلی"" را در بهترین و مجلل‌ترین سالن‌های کنسرت سراسر دنیا ببیند و هنوز بگوید ریکوردر سازی کودکانه است. 
ریکوردر رپرتواری غنی از قرون وسطی، دوره‌ی رنسانس، دوره‌ی باروک و موسیقیِ معاصر دارد. نوازنده‌ی چیره‌دست ریکوردر ضمن اینکه باید آگاهیِ کافی از شیوه‌های نوازندگی قدیم ساز را داشته باشد باید بر تکنیک‌های گسترش یافته‌ی مدرن ساز و افکت‌های ویژه‌‌ی آن مسلط باشد. 

خیلی‌ها تصورشان این است که ریکوردر سازی ارزان و بسیار در دسترس است. اما باید بگوییم که این تصور در مورد ریکوردر بسیار اشتباه است. اول اینکه ریکوردر‌‌های حرفه‌ای باید از چوب ساخته شده باشند و چوب‌های با درجه‌ی سختیِ زیاد مثل آبنوس و شمشاد قیمت بالایی دارند. دوم اینکه نوازنده‌ی ریکوردر باید اندازه‌های مختلفِ ساز را بنوازند. سوم اینکه برای اجرای رپرتوارِ دوره‌های مختلفِ تاریخ موسیقی باید سازهایی با کوک‌های مختلف و همچنین نقشه‌های ساختِ گوناگون داشته باشد. همه‌ی این‌ها را که در نظر بگیریم و البته بدانیم که یک ریکوردرِ سوپرانوی حرفه‌ای می‌تواند برای مثال تا هزار یورور قیمت داشته باشد، متوجه این واقعیت می‌شویم که نوازنده‌ی حرفه‌ای ریکوردر باید تا ده‌ها هزار یورو برای داشتنِ ابزار کارش هزینه کند. 

اگر با دانستن این نکات هنوز هم ریکوردر را سازی کودکانه می‌دانید، باید خدمتتان عرص کنیم که همین امروز اگر صلاحیتش را داشته‌باشید می‌توانید در بسیاری از دانشگاه‌ها و کنسرواتوارهای معتبرِ اروپا و آمریکا به تحصیل در رشته‌ی نوازندگیِ ریکوردر تا سطح کارشناسی ارشد بپردازید. 

اگر هنوز هم به جدی بودنِ نوازندگیِ ریکوردر شک دارید، دیگر لابُد مرضی یا غرضی در کار است!!

 

نویسنده: فرهود بیگلربیگی

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی را وارد کنید .
لطفا پست الکترونیک را وارد کنید .
لطفا متن پیام را وارد کنید .

مطالب مرتبط