کودکان از چه سنی می‌توانند آموزش موسیقی را شروع کنند؟

کودکان از چه سنی می‌توانند آموزش موسیقی را شروع کنند؟

کودکان از چه سنی می‌توانند آموزش موسیقی را شروع کنند؟

 همه ما از نواختن موسیقی و ساز توسط کودکان لذت می‌بریم و دوست داریم کودکانمان نیز استعداد خود را در این زمینه پرورش دهند. در طول تاریخ کودکان بسیاری بودند که توانسته‌اند با پرورش استعدادهای خود در زمینه موسیقی، تحولی شگرف را در دنیای موسیقی ایجاد کنند؛ موتزارت یکی از این اشخاص است که از 6 سالگی نواختن را آغاز کرده و تا 10 سالگی سمفونی‌های بسیاری را ساخته است. آموزش موسیقی در ابتدای سن کودکی به طور اصولی و درست می‌تواند باعث تقویت و پرورش استعداد هنری در کودکان شود. در ادامه این مطلب قصد داریم از فواید آموزش موسیقی برای کودکان و سن مناسب برای شروع آموزش هر ساز را به شما بگوییم.

فواید یادگیری موسیقی در کودکان

شاید بسیاری از افراد این تصور را دارند که آموزش موسیقی کودکان تنها باعث پیشرفت آن‌ها در یک رشته هنری می‌شود، اما این باوری اشتباه است. یادگیری نواختن ساز می‌تواند بسیاری از توانایی‌های کودک شما را تقویت کرده و تاثیر مستقیم بر روحیه و آرامش فرزند شما داشته باشد. توانایی انجام یک هنر باعث می‌شود کودک در میان جامعه نیز جایگاه بالاتری پیدا کند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

تاثیر آموزش موسیقی در کودکان

پیشرفت در مهارت‌های تحصیلی: شاید برایتان جالب باشد که بدانید هنر و ریاضی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و می‌توانند از هم تاثیر بپذیرند. یادگیری ضرب، ریتم و مقیاس به کودکان کمک می‌کنند تا ارتباط بهتری با اعمال ریاضی مانند تقسیم برقرار کنند. از سوی دیگر یادگیری سازهایی مانند گیتار که با استفاده از سیم نواخته می‌شوند به درک مفاهیم فیزیک کمک بیشتری می‌کند.

پیشرفت در مهارت‌های فیزیکی: آموزش ساز کودکان به این معنی است که کودک شما در حال تقویت مهارت‌های فیزیکی خود است؛ برای مثال با نواختن پیانو انگشتان و دستان قوی‌تری خواهد داشت. همچنین سازهایی مانند تنبک یا دف می‌تواند عضلات ساعد دست را تقویت کند.

پیشرفت در مهارت‌های اجتماعی: آموزش موسیقی کودکان به این معنی است که کودک باید در اجتماع‌های کوچک قرار بگیرد و با افراد دیگر ارتباط برقرار کند. این مسئله درست همان چیزی است که به کودک شما کمک می‌کند تا بتواند به خوبی مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کند.

پیشرفت در نظم و صبوری: برای لحظه‌ای نواختن یک ساز را در نظر بگیرید. در آموزش ساز کودکان نیاز است تا آن‌ها استانداردهای درست و اولیه را یاد بگیرند و با تمرین و صبوری یادگیری خود را آغاز کنند؛ برای مثال در نواختن سازی مانند ویالون کودک باید مواردی مانند نحوه در دست گرفتن ساز و آرشه، نحوه ایستادن و قرار دادن پا را یاد بگیرند. شناخت و رعایت قوانین نواختن ساز می‌تواند نظم و صبر را به کودکان از سنین پایین آموزش دهد.

افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس: همانطور که شما از مشاهده ساز زدن کودکان لذت می‌برید و آن‌ها را تشویق می‌کنید، آن‌ها نیز از این مسئله لذت برده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. نواختن ساز در میان جمع و دریافت تایید دیگران به آن‌ها کمک می‌کند تا در مابقی بخش‌های زندگی نیز عزت نفس بیشتری داشته باشند.

پیشرفت در مهارت‌های فیزیکی: آموزش ساز کودکان به این معنی است که کودک شما در حال تقویت مهارت‌های فیزیکی خود است؛ برای مثال با نواختن پیانو انگشتان و دستان قوی‌تری خواهد داشت. همچنین سازهایی مانند تنبک یا دف می‌تواند عضلات ساعد دست را تقویت کند.

سن مناسب برای یادگیری موسیقی کودکان

اکنون که درباره مزایا و فواید آموزش ساز کودکان مطلع شدید و دانستید که یادگیری موسیقی تا چه میزان می‌تواند برروی کودک شما تاثیر بگذار باید به این مسئله بپردازیم که سن مناسب برای یادگیری موسیقی برای کودکان چه سنی است. در پاسخ به این سوال شما باید ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که هر سازی برای سن خاصی مناسب است و نمی‌توان یک سن کلی را برای آموزش موسیقی کودکان اعلام کرد. سن مناسب یادگیری هر ساز در کودکان به صورت زیر است :

بلز:

سن مناسب برای یادگیری بلز برای کودکان از 3 سال است.

پیانو، درامز و ویولون:

سن مناسب برای یادگیری پیانو، درامز و ویولون برای کودکان از 4 سال است.

ویولن سل:

سن مناسب برای یادگیری ویولون سل برای کودکان از 6 سال است.

فلوت، کلارینت، ساکسیفون، گیتار، سنتور، هنگ درام، دف، تنبک و نی:

سن مناسب برای یادگیری فلوت، کلارینت، ساکسیفون، گیتار، سنتور، هنگ درام، دف، تنبک و نی برای کودکان از 7 سال است.

تار و سه تار:

سن مناسب برای یادگیری تار و سه تار از 8 سال است.

آواز و صداسازی:

سن مناسب برای یادگیری آواز و صداسازی از 9 سال است.

با این حال درصورتی که علاقه و استعداد موسیقی را در کودکان خود مشاهده می‌کنید، بهتر است با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید که بتواند شما را برای انتخاب یک ساز مناسب در سن مناسب کودکتان راهنمایی کند. تیم حرفه‌ای آموزش موسیقی کودکان در آموزشگاه موسیقی نوای شهر آشوب در کنار شماست تا درصورت نیاز شما و کودکتان را برای داشتن یک تجربه عالی از موسیقی همراهی کند.

نکات مهم در آموزش موسیقی کودکان

برای مشاهده نتیجه بهتر در آموزش ساز کودکان شما باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. کودکان روحیه حساسی دارند و درصورتی که این یادگیری در آن‌ها به درستی انجام نشود باعث می‌شود تا تجربه بدی در زمینه‌ی آموزشی کسب کنند و از ادامه این کار دل سرد شوند. مهم‌ترین نکاتی که والدین باید درخصوص یادگیری موسیقی در کودکان به آن‌ها توجه داشته باشند، به شرح زیر است:

1. هر کودکی در سن خاصی آمادگی یادگیری موسیقی را دارد و سن‌های مطرح‌شده در بالا به صورت میانگین است. بهتر است کودک خود را با سایرین مقایسه نکنید و به او اجازه دهید در سن مناسب خود این آموزش را آغاز کند. سن مناسب برای یادگیری کودک شما ممکن است دیرتر و یا زودتر باشد. 

کودک شما مجبور نیست در سن خیلی کم نواختن ساز را آغاز کند؛ در حقیقت برای یادگیری ساز هیچوقت دیر نیست. و علاقه مهم‌تر از سن است.

2. به هیچ عنوان برای یادگیری موسیقی یا انتخاب ساز برای کودک خود اجباری نداشته باشید. نواختن یک ساز فعالیتی هنری است و درصورتی که شما با اجبار کودک خود را آموزش دهید، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

3. کودک خود را تهدید نکنید. یادگیری موسیقی برای کودکان درحقیقت نوعی بازی و سرگرمی جذاب است؛ بنابراین اگر او را تحت فشار قرار دهید، کودک انگیزه‌های خود را برای یادگیری از دست داده و از کلاس دلسرد خواهد شد.

4. برای آموزش ساز به کودک شما باید توانایی جسمی کودک خود را نیز در نظر بگیرید. برای مثال سازهایی مانند پیانو، ویالون سل و ... به رشد جسمی مناسبی نیاز دارند این در حالی است که شما می‌توانید سازهایی مانند بلز، فلوت و طبلک را در سنین کم به کودک آموزش دهید. 

روش‌های معروف برای آموزش موسیقی کودکان در جهان

همانطور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، کودکان یادگیری ساز و موسیقی را به عنوان یک سرگرمی و بازی می‌دانند؛ بنابراین باید نحوه آموزش نیز متناسب با نیازها و روحیه آن‌ها باشد. در جهان 4 روش کلی برای آموزش موسیقی کودکان وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

روش ارف:

این روش آموزش موسیقی کودکان توسط آهنگسازی آلمانی به نام Carl Orff ابداع شده است. در این روش مفاهیم موسیقی با استفاده از راهکارهایی مانند آوازخوانی، بازیگری، رقص و نواختن سازهای ریتمیک مانند بلز و طبلک به کودک تدریس خواهد شد. روش ارف دارای 3 مرحله است:

شنیدن شعر و خواندن آن توسط کودکان.
اجرا کردن ریتم‌ها با استفاده از ضربه‌های دست و پا.
 آموزش قطعات با استفاده از یک ساز ریتمی مانند بلز.

روش کودالی:

روش کودالی نیز توسط آهنگساز مجارستانی مانند Zoltan Kodaly ابداع شده است. این آهنگساز مجارستانی اعتقاد داشت که آموزش موسیقی کودکان باید از زمان بچگی آغاز شود که لالایی‌های مادر جزو اولین قدم‌های آن است. کودالی به موسیقی‌های محلی هر منطقه اهمیت بسیاری می‌داد و به همین دلیل در فرآیند آموزش موسیقی از آن‌ها استفاده می‌کرد. کودکان در روش کودالی علاوه بر گوش دادن به موسیقی، بازی می‌کنند، آواز می‌خوانند، می‌رقصند، نت نویسی را آموزش می‌بینند و در نهایت بلز می‌نوازند. در این روش نت‌های هفتگانه موسیقی با استفاده از حرکات دست نشان داده شده و کودکان باید این نت‌ها را با دست تکرار کنند. 

روش سوزوکی:

روش سوزوکی که یکی از متداول‌ترین روش‌های آموزش موسیقی به کودکان است، توسط نوازنده ژاپنی به نام دکتر دانیل شینجی سوزوکی طراحی شده است. سوزوکی معتقد بود کودکان همانطور که با شنیدن، حفظ کردن، تکرار و جمله‌سازی زبان مادری خود را آموزش می‌بینند، می‌توانند تحت آموزشی موسیقی هم قرار بگیرند. در این روش آموزش به کودکان از سن 2-3 سالگی آغاز شده و در نخستین مرحله آثار کلاسیم و معروف دنیا دائما توسط آن‌ها شنیده می‌شود. با گذشت زمان و افزایش ست بچه‌ها نواختن ساز یا آوازخوانی به آن‌ها آموزش داده می‌شود. در این روش آموزشی،حضور والدین بسیار پر اهمیت است و خانواده مودم باید در در فرآیند آموزش او حضور داشته باشند. 

روش دالکروز:

در روش دالکروز که توسط آهنگساز سوئیسی Emile Jaques-Dalcroze ابداع شده است، مبنای آموزش رقص و حرکات موزون کودکان است. این روش عمدتا بر بداهه‌نوازی و تقویت حرکات موزون تاکید دارد؛ به طوری که اجرای حرکات ریتمیک، آوازخواتی و بداهه‌نوازی 3 راس اصلی این روش در نظر گرفته می‌شوند. در این روش هیچ برنامه آموزشی از پیش تعیین‌شده‌ای وجود ندارد و تنها براساس استعداد و توانایی‌های کودک روش آموزش انتخاب می‌شود. 

آموزش موسیقی نوای شهر آشوب

با اطلاع از اهمیت یادگیری موسیقی توسط کودکان زمان آن رسیده است که انتخاب درستی درباره آموزشگاه داشته باشید. آموزشگاه موسیقی نوای شهر آشوب از جمله آموزشگاه‌هایی است که سال‌هاست به صورت تخصصی کودکان را آموزش داده و می‌تواند در این مسیر همراه شما باشد.

بخش کودکان این آموزشگاه نه‌تنها شامل آموزش موسیقی و ساز به کودکان است، بلکه به دلیل داشتن کلاس‌های خلاقیت مادر و کودک به تقویت خلاقیت و مهارت‌های فرزند شما کمک می‌کند. درصورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره کلاس‌های آموزشی کودکان کسب کنید، می‌توانید با شماره‌های 02188081639 و 02188081641 داخلی‌های 301 و 302 تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

لطفا نام و نام خانوادگی را وارد کنید .
لطفا پست الکترونیک را وارد کنید .
لطفا متن پیام را وارد کنید .

مطالب مرتبط